Jiwa Penuh Chenta

Monday, July 25, 2011

Sisi Lain Kehidupan

"Hidup bagai sebuah rumah, banyak jendelanya. 
Setiap tingkap, lain pandangannya. 
Lihatlah hidup dari segenap tingkap. Siagakan angan."
-Irfan Jani-



kes; mencuri, masyarakat pandang serong orang yang mencuri. orang yang mencuri jahat. 

sisi A
ditangkap kerana mencuri makanan di kedai familystore.
kisah sebenarnya; Si A mencuri demi sesuap makan. berkerja sebagai tukang cuci dengan gaji sebanyak rm500 tidak mencukupi untuk menampung 8orang adik beradik dengan ayah yang sakit lumpuh.

sisi B
ditangkap kerana mencuri makanan di kedai familystore.
kisah sebenatnya; Si B mencuri kerana sel-sel dalam otak mereka akan mengeluarkan sejenis hormon yang dipanggil "critiennef" yang mengakibat tangan-tangan mereka sentiasa mengarahkan otak-otak mereka melakukan jenayah tersebut. mereka mengalami penyakit kleptomaniac.

itu baru hal mencuri.. apa pula cerita kalau cinta infiniti?? mungkin kita masing2 bercinta.. tapi kisah sebenarnya berlainan bukan. kalau cerita pasal seorang gadis membunuh diri.. apa kisah sebenarnya.. yeah... pandangan kita (masyarakat) berbeza.

##hanya yang tersurat boleh memahami makna yang tersirat.

angan-angan saya, mahukan rumah seperti ini
dan saya tetap mahukan ia.



setakat saya merantau jauh dari keluarga.. Terengganu punya pantai yang cantik dan ombak yang kuat. berani berumah di tepi pantai?? takut?? hahaha....





p/s: sebenarnya aku sendiri tak tau apa aku nak dalam hidup ni.. pelik kan?

No comments: