Jiwa Penuh Chenta

Thursday, July 31, 2014

4 Syawal 1435

Kadang-kadang terfikir, aku ini orang suka buat kerja luar ofis.

Mungkin kena cari kerja baru.

Mungkin jela.

Wednesday, July 30, 2014

3 Syawal 1435

Rilek! Kerja di hari raya ketiga. Adalah pergorbanan di hujung bulan lapan.

Rilek yani!!

Monday, July 28, 2014

28-30 Ramadhan 1435

Aku sekalikan cerita...

Memenuhi segala kehendak mama.. Menyenangi hati dan perasaan nya, melihat dia tersenyum itu dah cukup bagi aku.

Benar, mama banyak korban perasaan. Jadi tugas aku untuk bahagia mama.

Andai ini satu-satu nya jalan untuk aku menuju ke syurga, moga Allah SWT redha..

Amin.

P/s: waktu aku sibuk di malam raya, dini tetiba melahirkan 5 ekor anak. Tapi hanya selamat 3 ekor je. Moga membesar jadi anak yang baik ye sayang...

Sunday, July 27, 2014

26 Ramadhan 1435

Diberi benda hidup sebagai kenangan berpisahan. Kami pernah berkerjasama dibawah satu bumbung

Moga Tuan mendapat kepuasaan berkerja yang dicari..

Amin.

27 Ramadhan 1435

Pasang lampu ketupat lip lap lip lap.. Anehnya beraya dibandar.

Friday, July 25, 2014

Thursday, July 24, 2014

25 Ramadhan 1435

Mama tanya, 'ko dengan tett macam mana? Kawan lagi ke tak, abah duk tanya nih'

Aku jwb ' la.. Tanya la dia.. Nak lg ke tak..'

Terus berlalu masuk ke kamar. Kahkah.. Aku punya kisah dah boleh buat novel.

Cepat! Nak tengok bab seterusnya. Yes! Aku sendiri tak sabar. Korunk kat keliling aku lgi dabel tak sabar.

Rilek.

Jodoh aku tgh siapkan istana, maklumlah.. Aku kan berangan nak kawin putera raja..

Amin

Wednesday, July 23, 2014

24 Ramadhan 1435

"life is about making choices, and He is the one who's responsible to give us the choices. thus, to Him we should refer to. allahualam."

kata alim ulamak, kalau kau nak buat solat istikharah, kau kena buang semua rasa/nafsu/emosi baru la solat tu benar-benar memberi kesan.

ahh nafsu selalu dibiarkan menang. teruknya aku!

Monday, July 21, 2014

23 Ramadhan 1435

Mula dengan berangan-angan.. Ditambahkan sedikit rasa keterpaksaan, menjadi tabiat. Dengan IzinNya, apa yang diangankan menjadi kenyataan.

Mudah. Allah Swt, xpernah mungkir janji.

:-)

23 Ramadhan 1435

Tidak kah kita semua berimpian mahu bertemu dengan suami/isteri/ anak-anak di syurga??

Semoga berbahagia kamu kini dan selamanya, dikurniakan suami yang sanggup susah dan senang bersama. Dianugerahkan cahaya mata yang menemani hingga kamu diusia emas. Semoga kamu juga mula memasang angan-angan apa yang kamu ada didunia juga punya kamu diakhirat sana.

Bukankah suatu kejayaan bermula dari angan-angan?

Andai kata setiap kali aku memberi respon, membuatkan kau rasa kau yang paling bagus. Aku kira lebih baik aku tidak memberi apa-apa respon. Aku sayang kau, aku tak nak kau ada perasaan 'kau paling bagus' ingat!! Allah benci hamba seperti itu.

Dalam tempoh aku mahu menjaga/merawat hati,  aku juga mahu kita semua ke syurga, ayuh simpan angan-angan tu..

Sebab, aku pegang pada prinsip, bersahabat biar sampai syurga.

Aku juga tak nak pendam rasa, setiap kali aku terasa. Aku xnak ada rasa tu. Jadi aku undurkan diri demi persahabatan yang telah lama terjalin.

Maaf!
Hidup aku tak seindah kalian. Kadang2 penat tunjuk kita kuat, hakikat, aku yang paling lemah. Meminjam kekuatan yang ada pada sahabat2..

Tapi.....

Mungkin, aku menurut perasaan. Ternyata, hati ini masih rosak dan kotor lagi.

Kesian, kau zalim pada diri sendiri illyani.

Sunday, July 20, 2014

22 Ramadhan 1435

Allahuakbar...
Moga Allah redha.

Sampaikan salam rindu.

21 Ramadhan 1435

'abah along kaya, suami mama miskin'

This sentences mama selalu guna kalau abah beli or bagi sesuatu kan aku.

Tapi kali ni abah beli untuk mama.

Untunglah~~~~

Hehehe

Saturday, July 19, 2014

20 Ramadhan 1435

Pernah dengar kan.. Orang yang post gambar makanan tu sakit jiwa. Aku malas nak google statement tu..

Sebenarnya, step mudah untuk fefeling rasa bahagia adalah dengan buat apa yang kau gembira. Salah satunya adalah makanan.. Travel... Hangout..

Sumber kegembiraan aku? Makan-makan dengan family besar.

Tadi, buka puasa dengan bos abah. First time gathering. Selama ni dengar cerita je dari abah. Okay la. Walaupun ada word dato'.. anak-anak tu tak sombong. Masih boleh diajak bersembang. Masih lagi merendah diri.

Tadi, datin tanya 'along umur bape?' '28, untie' 'dah tu bila nak kawinnya?' mama menyampuk.. 'tin, adik dia xbagi kawin datin oiii' aku diam/senyum je. Iqram dengar terus respon 'mama, bukan xbagi. Jauh la terengganu tu...' dalam hati aku, entah berjodoh ke tak dengan orang jauh tu dik..

:-)

Aku sebenar nak cakap, selama ni aku dengar je perkataan 'bora ombak' tadi buka puasa kat sana la. Dengar macam gah. Bak kata orang kampung aku kat perancis "com si com sa"

Satu aku puji, diaorang jamu nasi kerabu. My fav food!! Yummy....

Thursday, July 17, 2014

19 Ramadhan 1435 [2]

{ ini 8 nasihat dari Hatim Al-Asham, seperti yang dijanjikan.}

Dikisahkan suatu saat Syaqiq Al-Balkhi bertanya kepada muridnya, Hatim Al-Asham,

“Sejak sejak kapan engkau belajar bersamaku?”, tanya Syaqiq,
“Sejak tigapuluh tahun guruku”, jawab Hatim.
“Apakah yang engkau pelajari selama itu, wahai Hatim?”, tanya Syaqiq
“Delapan hal guruku”, jawab Hatim.
“Innalillah wa inna ilaihi raji’un, terbuang percuma sajalah umurku bersamamu”, Syaqiq pun kecewa.
“Guruku, aku tidak pelajari yang lain dan aku tidak ingin berdusta”, jawab Hatim,
“Uraikanlah kedelapan hal itu Hatim”, pinta Syaqiq

Kemudian Hatim Al-Asham pun menjelaskannya :

Pertama, :
Ketika aku memandangi makhluk yang ada di dunia ini, aku melihat masing-masing mempunyai kekasih, dan ia ingin selalu bersama kekasihnya bahkan hingga ke dalam kuburnya.
Ketika kekasihnya telah ke kubur, ia merasa kecewa karena ia tidak dapat lagi bersamanya masuk ke dalam kubur dan berpisah dengannya.

Maka dari itu, aku ingin menjadikan perbuatan baik sebagai kekasihku, sebab jika aku masuk kubur, maka ia pun akan ikut bersamaku

“Benar sekali Hatim!”, ujar Syaqiq, “Apa yang kedua?”

{untuk nasihat yang pertama, ustad semalam memudahkan, jadikalah setiap amal jariah / kebaikan sebagai kekasih dialam kubur nanti}

Kedua, :
Ketika ada firman Allah SWT,

“Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal.” (QS. An Nazi’at :40-41)

Maka dari itu aku berusaha menolak hawa nafsu sehingga aku tetap taat kepada Allah SWT

“Yang ketiga?” ujar Syaqiq

{part ini paling kena untuk diri aku, end up yang membuat aku mencari kisah tentang asal usul nafsu. diperintahkan oleh ALLAH SWT untuk berpuasa supaya kita yakni manusia boleh mendidik dan mengekang nafsu, dan pertanyaan ustad semalam, 'mampukah sebulan kita berpuasa ini, mengawal 11 bulan yang tidak diperintahkan untuk berpuasa?'}

Ketiga, :
Aku memandangi makhluk yang ada di dunia ini, aku melihat setiap makhluk memiliki benda, menghargainya, memandangnya bernilai, dan menjaganya. Kemudian ku perhatikan firman Allah SWT,

“Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan” (QS. An Nahl :96)

Maka dari itu setiap kali aku mendapatkan sesuatu yang berharga dan bernilai, ia pun kuhadapkan kepada Allah (sedekah), agar kekal di sisiNya.

“Yang keempat?” ujar Syaqiq

{yang ni, aku cuma boleh dimudahkan bahawa sesuatu perkara yang kita ada biarlah dengan redha ALLAH SWT, ustad juga bagi contoh yang mudah difahami, situasi, si ayah/ibu kerja/sibuk mencari duit, tapi anak terabai, disitu ustad cuba menyuruh kita berfikir, dimana nilai duit tadi, sekiranya anak yang sebagai amanah tu tadi diabaikan. dimana REDHANYA ALLAH SWT yang aku cakap mula-mula tadi.}

Keempat, :
Ketika kupandangi makhluk yang ada di dunia ini, aku melihat masing-masing orang selalu menaruh perhatian terhadap harta, kebangsawanan, kemuliaan, dan keturunan. Lalu ketika kupandangi semua itu, tiba-tiba tampak tidak ada apa-apanya. Kemudian kuperhatikan firman Allah SWT,

"..Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (QS. Al Hujurat :13)

Maka dari itu aku pun bertaqwa kepada Allah, semoga aku menjadi mulia di sisiNya.

“Yang kelima?” ujar Syaqiq

{aku tak reti nak huraikan ayat taqwa ni, tapi aku harap, ia memberi manfaat. hmmm ustad kata, taqwa ni ibarat kau sedang berjalan-jalan dalam gelap gelita, mencari-arah cahaya tu tadi. aku tak dapat nak huraikan. masih lagi dalam peringkat pemahaman.}

{5-8 ini antara nasihat yang ustad tak dapat nak jelaskan kerana kesuntukan masa semalam. so aku kopi paste dari blog yang menggunakan bahasa yang mudah difahami.}

Kelima, :
Ketika kupandangi makhluk yang ada di dunia ini, ternyata mereka suka saling menghina dan menggunjing satu sama lain. Penyebabnya adalah kedengkian, kemudian kuperhatikan firman Allah SWT,

“Apakah mereka yang membagi-bagi rahmat Tuhanmu? Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia, dan kami telah meninggikan sebahagian mereka atas sebagian yang lain beberapa derajat, agar sebagian mereka dapat mempergunakan sebagian yang lain. Dan rahmat Tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.” (QS. Az Zukhruf :43:32)

Maka dari itu perasaan dengki pun kutinggalkan. Aku tahu bahwa pembagian rizki itu dari Allah.

“Yang keenam?” lanjut Syaqiq

Keenam, :
Ketika kupandangi makhluk yang ada di duna ini, ternyata mereka suka berbuat kedurhakaan dan berperang satu sama lain, akupun kembali kepada firman Allah SWT,

“Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia musuh, karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala”
(QS. Fathir :6)

Maka dari itu kujadikan syetan sebagai musuhku satu-satunya dan akupun sangat berhati-hati kepadanya, karena Allah menyatakan syetan adalah musuhku.

Syaqiq melajutkan pertanyaannya : “Yang ketujuh?”


Ketujuh, :
Ketika kupandangi makhluk yang ada di dunia ini aku melihat masing-masing orang mencari sepotong dari dunia ini. Lalu ia menghinakan diri padanya dan memasuki bagiannya yang dilarang kemudian kuperhatikan firman Allah SWT,

“Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya, dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya . Semuanya tertulis dalam Kitab yang nyata .” (QS.Huud :6)

Maka dari itu kukerjakan apa yang menjadi hak Allah pada diriku, dan kutinggalkan apa yang menjadi hak Allah pada diriku,

Yang terakhir, :
Kupandangi makhluk yang ada di dunia ini, aku melihat masing-masing orang menggantungkan diri pada makhluk lain. Yang satu pada benda yang dicintainya, yang lain pada perniagaannya, dan perusahaannya, atau pada kesehatan tubuhnya. Masing-masing bergantung pada benda. Lalu aku kembali pada firman Allah,

“..Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu”
(QS. Ath Thalaq :3)

Maka dari itu akupun bertawakkal kepada Allah, ternyata Allah mencukupi keperluanku.

“Hatim, semoga Allah SWT melimpahkan karuniaNya kepadamu”, ujar Syaqiq

Sumber :

Diambil dari kitab Ihya’ Ulumiddin Jilid 1 Bab Ilmu

antara 8 nasihat ini, aku sebenarnya terkesan sungguh dengan nasihat yang berkaitan dengan hawa nafsu. ada sedikit cerita tentang asal usul nafsu. Ini link antara dialog nafsu dengan ALLAH SWT. bertapa aku sendiri berperang dengan lawan yang aku tidak kenal sama sekali.

http://kisahislamiah.blogspot.com/2011/06/dialog-akal-nafsu-dengan-tuhan.html

19 Ramadhan 1435 [1]

adik dia kata, "abang semakin kurus. banyak memikir agaknya."

moga Allah permudahkan semua urusan awak. luaskan pemikiran awak, lapangkan dada awak, sentiasa dipertambahkan rezeki awak.

amin.


18 Ramadhan 1435 [2]

Masa petang tadi lepas sembahyang asar.. Masih lagi dibelenggu dengan soalan yang sama..

Kali ni oleh pelajar perempuan yang aku aim masa orientasi menipu dalam LDK tempohari.

'miss, anak sulung ke?'
'ye, saya tiga beradik'
(satu tabiat aku, aku akan jwab terus soalan seterusnya, which is bagi aku soalan tu berbentuk cliche.. Sbb lepas orang tanya kedudukan ko anak no berapa, orang akan tanya berapa adik bradik. Ni part yang selalu si dia bengang, setiap soalan dia aku jwab benda lain.. Padahal, aku tahu dia nak jawapan yang itu)

Okay berbalik pada dialog lepas asar tadi..

'so miss, bila lagi nak makan nasi minyak?'
'haha ada ke orang nak saya ni awak?!.. Nati kalau ada.. Insyallah satu kolej saya jemput ye..'
'bohong la miss tak de calon.. Miss cantik apa.  Saya bukan bodek, ni betul.. Bulan puasa.. Insyallah.. Ada jodoh untuk miss'
'aminnnnn... Dah dah dah gi naik atas.. Setup tempat nak buke dan terawih lak.'
'baik miss!'

Minggu ni memang minggu orang keliling aku bicara hal jodoh kahwin ye?!

Ada benda nak share lps isya' tdi ada tazkirah.. Sangat menarik isinya.

Nanti aku kupaskan satu persatu. Ustad cuma dapat share 4 nasihat. Sedangkan kesemua nasihat ada 8. Kena study lagi 4 nasihat. Baru leh share.

Tapi aku sangat tertarik dengan kata-kata ustad.

'bulan puasa adalah bulan yang dimakbulkan kesemua doanya serta mendidik dan mengekang hawa nafsu selama sebulan untuk 11 bulan yang lain'

Mampukah yang sebulan mengawal yang 11 bulan???

Tanya sama nafsu!!

Nafsu dipenjara selama 300 tahun dalam neraka, secara beperingkat serta pelbagai hukuman.

Setelah nafsu mengakui bahawa allah adalah tuhannya dan nafsu adalah hambaNya.. Kemudian nafsu dicampakkan kedalam diri manusia.

Hmm menarik bukan?

Masa ada facebook dulu.. Selalu cakap, aku ni sedangkan beperang dengan hawa nafsu. Sedangkan aku sendiri tak tahu asal usul nafsu tu sendiri. Macam mana nak lawan, kalau kau tak kenal lawan kau sendiri.

Betul tak?

So skang tugasan aku adalah mengenal hawa nafsu tu sdiri dan sharing tentang 8 nasihat tu.

Moga yang sedikit ini memberi manfaat.

Selamat malam.

Wednesday, July 16, 2014

18 Ramadhan 1435 [1]

semalam, baca only need 5 minute to be happy with beberapa steps..

tapi hari ini aku pilih step yang salah.

kan dah sakit hati! 

padan muka kau!! buat lagi! mungkir janji pada diri sendiri. kan dah sakit! 

padan muka!!!

Tuesday, July 15, 2014

17 Ramadhan 1435

bila juruteknik datang servis laptop office, kami bertukar tukar cerita.

aku suka orang yang suka sharing, maksud aku, orang yang tak malu nak mengaku kesilapan dia masa dulu. 

aku suka orang macam nih, hyeeeeee dia dah nikah, baru seorang.

bertukar cerita dan berkongsi pendapat sepanjang dia services laptop aku. buat aku belajar sesuatu dari kisah hidup dia.

dia berpegang pada prinsip "jujur, amanah dan ikhlas" ada tiga ini setiap benda kau nak buat, automatik akan jadi mudah, senang dan ada nekad/tekad dalam hati.

benar!
kalau kau nak berubah, tapi kau tak ikhlas. sememangnya setiap perubahan kau rasa susah untuk kau istiqamah. 
aku dah nampak, kenapa aku selalu berpatah balik pada jalan yang salah. sebab aku tak ikhlas, aku tak jujur dan aku tak amanah pada setiap apa yang aku kata hendak lakukan.

see... sebab tu aku suka orang yang tak malu nak mengaku silap sendiri. sebab aku boleh belajar dari silap mereka dan letakkan sempadan, this thing aku boleh buat atau tidak.

satu perkara yang orang akan tanya selepas sharing dengan aku,

"yani umur dah 28, sedang elok kalau nak bernikah, pelik.. nape dop nikah lagi?"
"hahaha penat dah jawap soalan nih, jodoh yani flite delay kat perancis.. tak pun, jodoh yani mati awal. tak pela jumpa je kat syurga.. hehehe"
"ade pulak cam tu.. insyallah, tak lama lagi"
"amin"

aku??
masih lagi rasa kehilangan... one of student said, "miss, jum amalkan al-mathurat" "insyallah"

Monday, July 14, 2014

16 Ramadhan 1435

When you have something in your mind.. And you cant speak it out. Writing is the best solution.

Tadi ptg sebelum nak balik kerja, blogwalking, jumpa this sentences 'kenapa blog aku negatif, sebab jawapannya, aku menulis bila aku depressed.'

Then I ask my self, why my blog in black colour.. Because this is my negative side.

Im not good person!

Yet..

15 Ramadhan 1435

bagi aku tiada istilah lelaki dan perempuan berkawan baik.

tiada.

titik!!

Friday, July 11, 2014

13 Ramadhan 1435

Allahuakbar... Semakin malas. Semakin alpa.. Tiada hasutan syaitan. Cuma yang ada nafsu! Sungguh, berperang dengan nafsu sangat payah dan susah. Moga aku berjaya.

One of student from batch 30, he write this note for me.. Semoga kuat menghadapi masa depan. Good luck dear student!

Thursday, July 10, 2014

Tuesday, July 08, 2014

10 Ramadhan 1435

'bila kau dah boleh belajar terima takdir kau, kau aksn faham kenapa takdir kau begitu'

Monday, July 07, 2014

9 Ramadhan 1435

Sekejap je masa berlalu.
Moga aku istiqamah dan terus kuat.
Amin.

8 Ramadhan 1435

kadang-kadang aku rindu. tapi entah.




















moga kau bahagia.

Saturday, July 05, 2014

7 Ramadhan 1435

Harap aku boleh puasa esok.

:-)

6 Ramadhan 1435

Masih lagi berhubung walaupun dah hampir 7bulan tinggalkan puteri..

Aku sentiasa konfius nak tengok camera kat mana...

Maka ini hasil muka konfius.

Thursday, July 03, 2014

5 Ramadhan 1435

Alhamdulilah.
Walaupun dapat cuti dari tuan yang punya dunia.
Aku tetap merasai nikmat berpuasa.
Letih tapi penuh tenaga.
Tengah hari ambik sunat tido tengah hari sebelum zohor.
Ustad kata, tido sekejap tu nak kumpul tenaga untuk petang.

Alhamdulilah.

Setiap hari dengar asmaul husna, bila berlagu otomatik ingat, tpi bila cuba nak sebut tanpa lagu. Lupa terus.

Esok, lau ada rezeki nak puasa. Nak solat. Nak ngaji..

Hmm insyallah.

Amin.

4 Ramadhan 1435

Alhamdulilah...

Menang contest, dapat surat komfem keja.

But,

En.eqbal, one of officer dah send surat berhenti kerja.

Tahniah.. Dapat kerja baru.

Aku? Gain exprience more and more...

Wednesday, July 02, 2014

3 Ramadhan 1435

Terkesankah kau dengan setiap tindakan aku?

Moga kita sama-sama perbaiki hati kita.

Amin.