Jiwa Penuh Chenta

Monday, March 30, 2009

Earth Hour

salam kepada dunia!!!



sekitar earth hour... sekitar UMT jadi gelap gulita... huhu takutnyer.... kitorang semua perlu berkumpul di sekitar cafe asrama fasa baru... pelajar2 dibekalkan dengan lilin... (dah macam black mental dah aku rasa... :P)



panas nyer ALLAH jela tahu... dengan ramainya umat manusia didalam cafe tue... aku buat keputusan nak kuar dari situ dalam keadaan gelap gelita tu dengan hanya berteman cahaya lilin sahaja.. sejam tu nak bergelap...tambah2 aku tak suka hidup dalam kegelapan..



apa lagi dari duk kepanasan kat sini baik gi kedai makan isi perut dah menjamu mata ku tengok pelajar AF7... Qaudh....

Saturday, March 28, 2009

Adam, Mengertilah..

salam rahmat...

Adam,mengertilah...
Hawa bukanlah insan yg kuat..
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu..
tatkala diri diuji, Hawa sering tewas...
tewas dgn godaan syaitan & nafsu sendiri..


Adam,mengertilah...
sungguh, Hawa telah cuba melakukan yg terbaik..
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia...
telah Hawa cuba menjaga diri ini sebaik-baiknya..
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj..
perfume, make up, perhiasan...
telah Hawa elakkan sejauh-jauhnya..
namun mengapa masih Adam tertarik pd Hawa
yg serba kekurangan ini..

Adam,mengertilah...
Hawa ini berjiwa lembut...
sukar untuk Hawa menolak bila Adam meminta...
Hawa tau permintaan Adam
tak mungkin membawa Hawa ke kancah maksiat...
namun, Hawa lemah...
Hawa takut zina hati...

Adam,mengertilah...
setiap kali 'sms' diterima..
Hawa keliru...
ingin sekali Hawa membiarkan sahaja..
tapi Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa tewas...
Hawa reply juga...
mengenangkan Adam adalah sahabat....

Adam,mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri hanya sekadar membantu..
mungkin Hawa adalah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam..
memudahkan perjalanan hidup Adam..
jgn disalah tafsir apa yg Hawa berikan..

Adam,mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa..
namun,bukanlah 'couple' yg Hawa pinta...
tp cukuplah sekadar tidak memandang Hawa..
cukuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa..
jgn dipinta apa yg tak mampu Hawa berikan..
kerana Hawa milik Allah sepenuhnya...

Adam,mengertilah...


sumber: www.iluvislam.com

selamat pagi kepada blogger2

hari ini datang dengan penuh 1001 cerita...
moga kita dalam cerita tersebut....

Friday, March 27, 2009

sekadar coretan biasa...

salam..

kali ni nak share tentang kisah saya waktu mula2 masuk KOLEJ TEKNOLOGI ISLAM ANTARABANGSA MELAKA, MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH....

banyak sejarah yang saya tinggalkan kat sana... dalam proses mencari diri.. tapi sayang saya tak guna peluang yang ada untuk menimba ilmu... ada kemungkinan ilmu yang diterima tak benar2 saya hargainya.. bertapa ruginya rasa diri ni...hanyut dan leka kerana rasa diri ni masih muda.. yela umur masa tu baru 19 tahun.. hanya fikir kan keseronokan shaja...

rasanya 3 tahun kat sana macam sia2.. maksud saya sia2 dari segi akhlak dan pembentukkan diri.. hurm... rugi nya hamba mu ni... kat sana sya belajar erti kasih.. sayang..rindu..sahabat.. kawan.. dan sebagainya.. banyak yang saya pelajari tapi dunia semata2... degilnya hati ni nak terima hidayahMU..


akak,
dulu masa kita mula2 masuk asrama.. akak ingt tak akak orang pertama yani tegur... betul2 depan pintu asrama kita dulu.. time akak nak kuar... huhu tak best langsung rasa dapat asrama tingkat paling atas.. TUN FATIMAH(nama blok kita, tapi yani dah lupa no bilik kita.. heheh)

abang,
ada ke istilah abang angkat dalam islam.. haha adik selalu pelik.. nape yer panggil adik ni adik.. apa2 pun thanks yer sudi jadi abang kepada adik..banyak banda yang kita share sama.. thank tegur kesilapan adik selama nie.. moga bahagia bersama dengan isteri tercinta abang.. hurm lagi satu thanks tegur bacaan adik..

kak syima, kak gee,
tahu tak!! orang selalu bengang dgn akak berdua.. sorang pembuli dan sorang lagi tak ambik kisah... uwaaa sedihnya... hehehe apa2 pun kak syima.. thanks ajar yani makan ikan patin dan suapkan yani.. sampai kat UMT ni pun yani cari gak... kak gee jangan mara2 k... takut ar bila akak mara.. hehehe

nana, pu3, dieya,salmi, uzai,
korunk mmg kawan yang best..walaupun suka sakat aku dan buat aku bengang.. frenz 4 ever deh...

salmi,
ingat lagi kali pertama ko cakap aku jangan mengelitis(mengada2..) hehe time 2 rasa nak mara tapi kita baru kenal, ko orang pertama tegur aku.. terasa hati giler.. tapi mmg tu hakikat aku.. alhamdullilah aku tak ngada2 dah skang nie cuma manja aku masih ada lagi... thanks yer...

pu3,
ko kan.. aku rasa macam menyampah sangat2, mula2 ko kenalkan diri ko orang Kl... haha ko lupa aku pun orang KL gak... ternyata kita berbeza walaupun kita datang dari rumpun yang sama... apa2 pun aku suka kawan dgn ko..sbb ko jenis yang agak sentimental n kejujuran ko agak terserlah dari raut wajah ko..

dieya,
ko yang paling aku sayang... haha abis ar sapa yang baca blog aku nti... kau tahu sbb apa aku sayang ko.. sbb ko kuat melatah.. ko kegemaran aku bila aku dilanda badai yang hebat... ko buat aku ketawa walaupun hanya sekejap jer... n dieya, aku suka tgk ko menari... hahaha mmg keje giler kan time dulu...


uzai,
ko kan mmg degil kan.. nampak je ayu.. cewah... haha ko romate pertama aku..tak banyak kita nak share sbb ko agak pendiam.. tapi bila dapat bercakap ko yang paling pedas antara kita semua.. huhu thanks ye banyak bg nasihat masa kita satu bilik dulu.. waktu aku dilanda tsunami dihati...haha masih kah kau ingat lagi... bila kita hampir berselerakan...

nana,
huhu ko ni sayang orang tapi tak nak bagtau dengan orang tu.. tapi setiap perbuatan ko tu lambang kesayangan ko.. thanks sayang aku.. haha ko sayang aku ker??? huhuu

akak..
tak taip nama pun... huhu saje jer nak bagi bengang... hehee tapi yani tahu sapa akak ni kan..
hehe tak terucap dengan kata2 sebenarnya.. tiada madah yang sesuai sebenarnya.. jaga diri baik2 k.. yakinlah dengan diri sendiri.. kita semua tak selama nya hidup kat dunia.. terus kan melangkah dengan sendiri.. cayok3...

kak ila..
walaupun kita tak rapat sangat, dan ada yang kata akk sombong.. haha tu semua luaran kita kak... tak kenal maka tak cinta.. banyak benda yang yani tabik kat akak.. dan belajar dari akak.. tapi tu rahsia di hati... thanks bg nasihat yang tak ternilai ...

kak huda,
akak pun sama suka mencubit tul.. bengak lengan ku.. tanda masih ada sampai skang.. hehehe sian tau..

aku...
masih lagi dalam pencarian diri... ingin mencari keredhaan ALLAH... ingin menjadi yang terbaik untuk dapat kan yang terbaik...

buat pelajar2 keluaran KOLEJ TEKNOLOGI ISLAM ANTARABANGSA MELAKA...

i know u learn something dalam tu.. sebab aku pun keluaran dari situ.. jatuh bangun sebagai seorang pelajar semua kita rasa... dan skang aku merindui saat kita kat sana... sana lebih mesra.. sana lebih menyayangi... sana ada sifat yang tersendiri.. aku bercakap dari pengalaman.. sungguh aku orang paling malas nak turun bila ada Majlis Bacaan Yasin.. tapi bila aku kan sini aku rindu suasana kat sana.. kita lebih terjamin kat sana.. selamat disana.. kita dikelilingi orang2 yang beriman..ada ilmu didada..ada yang nak memperingati kita bila kita buat kesalahan.. rindu nya aku..

kat sini aku perlu kuat semua tu.. sayangnya dulu aku malas nak belajar semua tu.. jahil aku dalam ilmu agama.. sekarang baru terkial2 balik.. ni la dunia.. tapi aku bersyukur sangat2 aku belum terlambat untuk semua tu...

Monolog Hatiku...


bila dirindui sesorang mesti kita suka...
indahnya kehidupan taktala dirindui oleh insan yang kita sayang...
sungguh aku rinduikan suasana itu..rindu sangat2...
hurm... apa yang aku dapat hanya mampu berdoa dari jauh..
moga dia bahagia dengan pilihan nya...

bila hati merindu pada yang jauh...
hati tertanya2...
adakah dia juga sedang merindui ku..
argghhh...mustahil kan bukahkah dia sedang bergembira dengan insan lain..
yang lebih dia suka..yang lebih dia cinta dari diriku ini...

bila hati merindu pada yang tak sudi...
sakitnya tidak terperi..
mencengkam dihati...
mengadai jiwa sanubari...
hanya tuhan yang diingati...

peliknya bila diri ini merindu yang tak pasti..
terasa diri bodoh sendiri...
mangharap pada yang tak sudi..

illyani...
terima la hakikat kau tidak nya cintai...
cukup kasih ALLAH S.W.T di sanubari...

Wednesday, March 25, 2009

BLOK IBNU JARIR 339

salam rahmat pembuka bicara malam nie...

kes kecemasan:bila budak2 IJ 339 tension...
siapa yang terlibat: pja a.ka dak utan..dila a.ka alien..yani a.ka. bos
tempat: pantai tok jembal, UMt, Kuala Terengganu.
masa:6.15 petang sampai 7.30 petang (sebelum magrib)
tarikh:24hb Mac 2009



pandangan yang berhemah:
hehe giler tul... aku baru pas buat sesi rakaman yang tak jadi..uwaaa penat tau buat sesi alih2 tak jadi..rasa bengong sangat2... hurm... tak per ni la cabaran sebagai seorang pelajar kaunseling... masalah klien tak la berat sangat tapi aku ni yang jadi blank dengan tiba2...
hurm.. payah2 hehehe... balik dari sesi.. korunk ajak gi pantai..tiba2 tercetus idea aku..
jum... kita mandi pantai nak??!! yes... hasrat aku kali ni tercapai.. alhamdullilah... moga urusan aku dipermudahkan dunia dan akhirat...




akhirnya.. kita mandi juga pantai yang tengah bergelora... yerla laut china selatan kan selalu ombak kuat... semua stok hari kering..heheh harap2 hati ni tak degil dan boleh terima semua hidayah mu Ya Allah.. hurm... kerana diri ni masih lagi dalam pencarian..kerana pakaian iman yang masih terkoyak..

hurm.. tak jemu betul datang pantai tok jembal ni walaupun setiap hari saya datang.. bila datang sini hati ni jadi tenang..seperti tenang nya hati ni membaca kalamullah ayat2 suci mu... setenang air dilautan(yeke bukan kah lautan tu bergelora sebenarnya..)

wasalam...

Monday, March 23, 2009

Larian Jambatan Terengganu KT...

salam kepada dunia...!!!



ramai betul manusia yang menjoinkan dirinya dalam larian ni.. dah la jauh gila.. 21km nasib baik tak patah kaki ku,.. hehe macam bis je larikan... hahaha

sya punya time patut nya ditukar kepada jalanan jambatan terengganu..huhu uwaa nak nangis.. hasrat saya masuk event ni sbb nak jalan kat atas jambatan terengganu tu jer.. tapi sayang tak kesampaian langsung...sedih tul... :(

kepada pija n pka... tahniah kat korunk sebab abis kan larian ni dengan selamat... kita2 ni mmg suka buat kerja gila la...

kepada maskot DG... korunk mmg best... tapi tak adil la...kan best kalau awak pun lari sama dengan kitaorang semua.. heheheh tapi asal erk abg dg tak senyum betul3.... huhuhu



hehe berjam2 saya tggu budak berdua ni (pja n pka..) akhirnya korunk sampai gak.. tapi sori ar wei.. milo, 100 plus, n aiskrim dah tutup ar... tula lambat lagi lari.. tgk macam aku lari... kan cepat... huhu

pengalaman betul dengan korunk...lepas ni mana stesen kita... nak lari arah mana lak..
agak2 aku dah penat berlari..izinkan aku menikmati kebahgiaan...
huhu letih tau berlari ni.. nak buang jauh2 pengalaman yang menyedihkan jiwa...
tapi.....
hurm.... ntah la.....

Tolong beritahu si dia..!!!

Assalamualaikum,
sedikit perkongsian ana dengan semua.................
selamat membaca..

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati si dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia, Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia, Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia, aku kasihinya kerana santunnya..



Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia, Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak menjadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya, Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya, Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya, aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia, Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia, Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..


Tolong sampaikan pada si dia, Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan
Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri….

HANYA ENGKAU YA ALLAH MENGETAHUI SIAPA SI DIA..

Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..

Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti…

“Apabila kau ingin berteman, Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan, Kau mungkin akan menjauhinya…

Andai kau ingin berteman, Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan, Kau akan membencinya….

Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu, Kau mungkin akan memfitnahnya…..

Andai kau inginkan seorang teman, Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan, Kau mungkin akan menyalahkannya….

Andai kau ingin bersahabat, Terimalah dia seadanya, Kerana dia seorang sahabat, Yang hanya manusia biasa….

Jangan diharapkan sempurna, Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurna…

Tapi bersahabatlah kerana Allah..

Tuesday, March 17, 2009

apabila HUjaN !!

salam rahmat pembuka bicara...

hujan rintik2 air bergelombang...ni ayat yang ana selalu nyanyi waktu kecik2 dulu.. tapi baru2 ni dila (teman tido ana ) ada cakap yang ana nyanyi salah hehe salah ker?? ntah la.. dia kata hujan rintik2 air bergelora..setahu ana yang bergelora hanya lautan.. air bergelora ker?? pelik sungguh.. ketawa ana dengar lirik dia... hehehe sian dila ana gelakkan.. maafkan akk yer dila..

kat sini (maksud saya Universiti Malaysia Terengganu )asyik hujan jer... alhamdullilah setelah lama tak hujan..hehe ana rasa hampir2 nak jadi kemarau.. tapi hujan dengan tiba2 selama tiga hari berturut2...time tu punya la malas nak gi kelas...nak study ..nak ambik exam... semua la... dengan darjah kesejukan yang melanda.. rasa2 dah tahap eskimo dah..

dalam hujan ni kadang2 buat ana terfikir.. kan bagus kalau panas..semua boleh buat kerja.. baju diampaian kering, leh pergi kelas dalam kedai tak basah kuyup.. kasut yang dipakai tak basah.. kan best panas..

tapi bila dah panas..kita nak pulak hujan.. arghh.. betapa ana rasa tidak bersyukur dengan pemberian ALLAH.. hurm.. tapi bukankah setiap ciptaan kejadiannya ada hikmahnya...

kepada rakan bilik ana.. hehe pija, kau asyik berkumbuk dua tiga hari ini.. geram aku tengok... hehehe sejuk sangat ker?? kumbuk (bahasa melanau bgi selimut).. pagi tadi pun ko buat asemen pun pakai kumbuk.. hehe awal ko bangun sik sejuk kah??

pka, maaf kan ana.. tertido malam tadi dah janji nak tggu depan tingkap tgk ko balik..ana tak terdaya nak bangun.. tapi ana dah pesan telifon ana.. nti ana bangun.. dah pika tak tifon..ana pun melayari bahtera hingga ke hujung dunia... hehehe...

dalam keadaan hujan yang lebat ni kan.. buat tido kita lena sangat.. tapi ahamdulillah umur ana masih panjang untuk menghirup udara segar..dan menambah amal ibadat.. (insyallah akan dipertingkatkan..) pagi semalam ana kunci jam kul 4.36 pagi..ingat nak bangun study sikit pasal subjek tingkah laku devian.. tapi bunyi jam pun ana tak dengar.. hehhe bertapa lena nya ana tidur...

dalam sedar tak sedar dah sebulan lebih kekecewaan ana berlalu.. alhamdullillah ana berjaya harungi nya juga.. kalau tak kerana hujan ni kan tentu ana tak berangan kan..kan..kan..hehehe bila dah teringat ana hanya mampu berdoa untuk kebahagian nya... biarlah, kalau itu jalan yang dia pilih.. ana doa dari jauh... semoga dia berjaya duani dan akhirat..

sekarang fokus ana adalah tumpu pada pelajaran dan meperbaiki diri supaya menjadi lebih baik.. dan mempertingkatkan amalan... doakan ana yer... sokongan dari teman2 amat ana harapkan dalam pergaulan bermasyarakat.. kerana bagi ana manusia tak boleh hidup seorang diri.. betul tak??

semoga exam kali ni walaupun tanpa "awak" sya boleh berjaya.. saya bukan mudah mengaku kalah hanya kerana kekecewaan sekecil ni.. sya akan lebih kecewa kalau AlLAH S.W.T mengabaikan sya.. sungguh sya hargai perpisahan kita "awk".. kalau tidak sampai bila pun saya tak tahu untuk apa hubungan kita sebenarnya... kosong dan mungkin tak bermakna dalam erti kata lain tabula rasa(kosong).. terima kasih atas segala nya.. saya lebih bahagia sekarang..

dalam keadaan hujan ni... saya terus berfikir... dan berfikir...

Sunday, March 15, 2009

Kasihnya ALLAH S.W.T

salam kali ni ana nak berkongsi tentang kehidupan ana.. artikle ni ada sedikit sebanyak kena dengan diri ana artikle ni ana ambik dari web site kegemaran ana (iluvislam)..hurmm harap apa yang ingin dikongsikan akan jadi pendoman bt kalian dan juga diri ana..

Dulu
aku pernah mengecapi kebahagiaan, bersama-samanya aku leka, menghabiskan masa yang sepatutnya terisi dengan kegiatan yang lebih berfaedah. Walaupun di batasi benua, kami masih dapat mengekalkannya. Sehinggalah, pada suatu hari, di saat hati kami tidak lagi bersatu, bersangka baik dan tolenrasi tidak lagi menjadi pegangan. hati sakit. jiwa pedih.

Dan pada saat kekecewaan itu,
Kau hadir dalam hidup ku. mengetuk pintu hatiku. membawa seribu pengertian. tidak tergambar riangnya hati ini. Baru ku sedar, sudah lama Kau menabur benih kasih sayang terhadap ku. Cuma aku yang dalam ketidak sedaran. Sepanjang perhubungan ini, belum pernah Kau sakitkan hati aku, belum pernah Kau kecewakan aku. Berita-berita gembira yang Kau bawakan sentiasa menceriakan hidupku. Surat-surat cinta Kau layangkan menjadi peneman aku sehari-hari. Tidak pula ku jemu membacanya malah aku sentiasa dalam kerinduan untuk bertemuMu. Dan tidak pula Kau jemu menjagaku, di kala aku kesedihan, Kau kujadikan tempat meluahkan segala pengaduanku.

Di kala aku gembira,
ku tahu Kau bersama aku pada ketika itu. Kita berkongsi kegembiraan bersama. Kau hadiahkan aku teman-teman sejati, teman-teman yang ikhlas dalam perjuangan mereka. Aku hargai pemberian itu, agar aku turut sama berada di landasan mereka. Walaupun masih lagi batasi, namun Kau rapatkan jurang itu, sehingga terasa Kau disampingku. NamaMu menjadi siulanku seharian. Ku tahu Kau sering menguji kasih sayangku, Kau uji kesetiaan ku. Sehinggakan dalam tak sedar aku pula menyakiti hati Kau. Maafkan aku wahai kekasih hati. Tidak mampu ku tandingi kehebatan cinta Kau. Sungguh. Inilah manis kebahagian yang aku nantikan. Aku pasti Kau tidak akan pernah meninggalkan aku. Hanya Kau dan aku.

Kekasihku Allah...


buat akak.. yani rasa kemanisan yang diperkatakan oleh hamba allah ni.. kalau tak banyak pun tapi sedikit sebanyak pun yani rasa kak.. sungguh yani tetap yani yang dulu..yani kegemaran akak..yani yang yang suka sakat akk..yani yang degil (kadang2 je kan..) hehe akak, yani tak paksa diri yani untuk jadi orang lain sebab yani selesa jadi yani cuma yani hanya mahu jadi yani yang terbaik untuk semua orang..bukankah makna ILLYANI tu kebahagiaanku (ada sahabat yang cakap,betulkan kalau ana salah..) jadi yani nak orang yang berada disekeliling yani rasa kebahagiaan tu.. bahagia bila yani berada disekeliling mereka.. merasai nikmatnya bahagia.. kebahagiaan kita..


"MANUSIA ITU TIDAK SEMPURNA TAPI MENUJU KEARAH KESEMPURNAAN"



Akak, maafkan yani kalau dalam kita bersahabat selama ni..mengundang penyakit dihati akk..kalau tanpa sedar diri ini telah melukakan hatimu yang lembut.. maafkan la adikmu ni.. sesungguhnya yani masih lagi dalam pencarian.. akak, nti jangan terkejut tau kalau adikmu ni menggunakan kata ganti nama yang lain..hehe

manisnya bahagia ana telah rasa..syukur pada MU...izinkan ana merasai manisnya keimanan.. AMIN..

Saturday, March 14, 2009

mengkinikan perasaan anda

assalamualaikum.. pembuka bicara pada malam nie.. apa yang nak kongsikan hari ini adalah perkara yang bg saya suatu yang ajaib dalam hidup.. buat pertama kali nyer saya rasa damai dijiwa ini.. alangkah indah perasaan ini sukar nak digambarkan sukar nak katakan.. sahabat kata macam diawang-awangan.. yang paling penting damai dijiwa ni bukan kerana bercinta yer.. hehehe hati ini belum bersedia untuk lagi..

pernah tak korunk rasa teruja.. bahagia..damai dijiwa.. saya tak tahu nak cakap macam ner dah nie.. hanya Penciptaku saja yang mengerti perasaan nie.. moga ia akan berkekalan hendaknya..

ekceli, kita semua pernah rasa bahagia kan cuma kadang2 ia datang dalam bentuk lain.. ada yang bahagia dengan makan cokelat or aiskrim..ada yang bahagia bila shopping.. itu semua adalah jalan untuk menunjukkan yang kita berbahagia skang ni,

sya seorang pelajar jurusan kaunseling (walaupun kadang2 emo terlebih.. hehe) baru2 nie lecture kegemaran sya EN BAHA.. tentang mengkinikan sesuatu perasaan kita.. setiap manusia katanya ada unfinished business iaitu perkara yang tertangguh. kita semua makhluk ciptaanNYA tidak terlepas dalam ingin mencapai sesuatu kan.. kehendak yang ingin dipenuhi.. ingin mengelak dari rasa kecewa.. semua itu lumrah kehidupan..

dengan mengkinikan perasaan atau menggunakan empty chair.. hanya boleh dipraktikkan apbila kita berada dgn orang yang pakar dlam hal ni or orang yang ditauliahkan sahaja yer .. nt bg orng yang seorang diri anda akn dilabel sebagai orang yang psiko.. minta dijauhkn.. hurmm.. dgn mengkinikan perasaan itu saya dapat rasa sesuatu yang damai.. sbb kata EN BAHA mengkinikan perasaan itu bersifat pengubat.. terima kasih EN BAHA saya dah cuba untuk selesai unfinished business saya ni...

alhamdulillah.. saya rasa damai sangat... betul ia bersifat pengubat.. masalah itu tetap ada tapi saya lihat ia dari sudut yang berbeza.. bg yang tak berapa faham apa itu mengkinikan perasaan ia adalah salah satu cara kita cuba menyelesaikan masalah.. ia dalam teori gestalt.. sebagai seorang kaunselor (insyaallah suatu hari nanti,jikalau diizinkan ALLAH) ... kita perlu pegang satu teori dalam hidup seorang kaunselor yang sebati dengan jiwa..

jadi apabila saya ditanya oleh EN BAHA teori apa yang saya selesa.. saya cakap teori maslow..(ekceli teori itu tidak termasuk dalam teori kaunseling)...hehehe saya lebih suka kepada psikologi EN BAHA.. doakan kejayaan anak murid mu ini.. ILLYANI

Wednesday, March 11, 2009

indahnya persahabatan!!!






salam...



best dengan korunk... terima kasih sudi menjadi kawan aku.. hehehe hey... pengalaman yang tak kan aku lupakan...



mandi laut..?? dah la tak prepare apa2 pun.. niat nak berjogging tapi akhirnyer kita mandi laut...

walaupun laut china selatan bergelora... hati kita sama bergelora.. hehehe



buat teman tidur ku (jangan salah sangka.. kitorang satu bilik sebenarnya.. :p) pka, aku tahu ko rindu kan suasana kampung kau kat sarawak sana tue.. hehehe sabar pka nti kita balik erk.. hehe aku nak ikut sama huhu (macam banyak duit kan...)

kepada pja.. aku tak sangka ko pun giler2 nampak macam kontrol ayu tapi otak giler2 deh.. hehehe tgk ar sapa yang ajar deh... tapi ko mmg suka bergambar ke?? haha aku tahu aku je yang paling suka antara kita bertiga... hehehe






Friday, March 06, 2009

Best nyer kan, kalau ?!!!


salam kepada yang sudi membaca..,
kan best kalau kita menangis ada orang nak peluk kita.. maksud saya kakak ke? (tapi saya tak de kakak).. abg ker?? (tapi saya tak der abg..) hanya tinggal angan2 semua tue.. kan best kalau kita menangis mama leh riba kan along, peluk kan along.. beri kata2 semangat ... tapi saya tak dapat benda tu.. saya dgn mama jauh sangat.. tapi hati kami dekat kan ma... ma along rindu sangat nie... kan best kalau kita nangis abah ada disisi kita... hurm... dah lama tak nangis dgn abah kan... bertapa mas yang berlalu tu meningglkan kita ke belakang... kan best kalu kita menangis tu, rakan2 yang ada disekelilingi kita tu galakan kita menangis.. bukannyer apa.. menangis itu elok sebenarnya, untuk hilang kan bebab dihati,... lagi kita kita simpan lagi sakit sebenarnya.. kan best kalau kita menangis orang disekelilingi tak pandang serong kat kita... ni tak!!! (teruk sangat ke kalau orang menangis...) hurm.. hurm... hurm.. apa makna degil bagi korunk...?

aku bagi situasi, korunk tolong bg pandangan degil ke tak??
1. kalau kita sayang seseorang, kemuadian kita dapat tahu orang yang kita sayang tu ada orang lain, kemudian kita maafkan insan tu, dan sentiasa mendoakan kebahagiannya, degil ke tu??
2. kalau kita sentiasa meninggati mati, dan bagtahu kita akan mati pada bila2 masa, kemudian kita minta maaf pada semua orang dan kemudian ada orang kata "cuba bawak2 mengucap sikit, degil la dia ni..." degil ke tu kalian...??
3. kalau kita degil, kita ni tak dengar kan cakap orang lain.. tapi kenapa orang kata aku ni lurus bendul, asyik ikut je kata orang lain... siapa yang degil sebenarnya?? dia atau aku...

siapa yang degil tu terpulang pada individu tersebut.. itu pembawakkan diri dia.. kadang2 dia degil. sbb degil dia bersebab, degil dia dia nak perhatian, dia nak kan orang tahu dia wujud kat dunia nie.. tapi kena ingat jangan degil tu makan diri balik.. pandangan orang kena terima..

kan best kalau kita sentiasa disayangi, tak perlu kecewa. tak perlu manangis, tak perlu perkara2 yang tak menyenangkan.. yang ada, yang diingini hanya kebahagian dunia dan akhirat.. tapi yang kita hendak tu la yang kita takkan dapat.. sebab ALLAh hanya beri apa yang kita perlukan, apa yang diberikan tu la kita kena guna untuk capai apa yang kita nak kan.




tapi, aku hanya makhluk ciptaannya yang lemah, ada masanyer aku ingin diriku disayangi, di belai, sungguh aku terlalu rindu suasana itu, mampukah aku kecapinyer, sedangkan diri ini masih lagi dalam pencarian, ambil petikan dari sahabat " mencari destinasi yang tak pasti, dalam meraba,dalam gelap gelita.. dengan pakaian imanku yang masih terkoyak.. mengharap ada tangan-tangan yang tulus untuk membawa ku pulang ke destinasi yang pasti...."

adakah tangan2 itu sanggup menutupi pakaian imanku yang masih terkoyak,.. ya ALLAh apa yang sebenarnya Kau ingin tunjukkan pada ku ya Allah..

MUJAHAD itu perit dan pedih.TAHU itu tidaklah sesukar mana,MAHU itu perlu keazaman yang tinggi,MAMPU itu memerlukan pengorbanan luarbiasa…