Jiwa Penuh Chenta

Monday, June 30, 2014

2 Ramadhan 1435

sama ada ia mainan akal atau hati aku sedang menipu??

aku tak pasti,

ramadhan ini, aku sering teringat kat ma dan adik-adik kau. hubungan kami yang rapat, tetiba terputus, aku tak tahu kenapa. 

dulu, rajin juga bertanya khabar, usik mengusik...

mungkin aku puncanya, aku terasa hati. lantas aku mendiamkan diri, dengan harapan mereka akan pujuk aku. sedapkan hati aku. insyallah, ada jodoh aku dengan kau. 
tapi aku lupa, mereka bukan hak aku lagi. aku je yang beria, mereka punya aku. aku yang melebih-lebih.
ingat lagi, aku pernah kata, aku salah caturan salah strategi. jadi allah murka.

aku rindu nak dengar suara ma, nak dengar ma bebel pasal kau dekat aku. rindu, dari situ, aku tahu serba sedikit peel kau sejak kecik. aku rindu nak sakat adik amy, borak-borak kosong dengan kaklong perihal drama di kaca televisyen. rindu semua tu.

semua jadi lesap, bila kau mendiamkan diri, bukan aku nak tuding jari. tapi itulah aku rasa kiranya. bila kau muncul semua tak jadi seperti dulu. aku semakin terasa hati, semakin kecik hati, hati semakin sakit. 

benar, silap dari aku juga, tidak membetulkan keadaan. aku ingat dengan diam akan ada baiknya, tapi aku lihat, dengan diam semua kelihatan semakin teruk. 

ya allah, mereka kata, andai aku perbaiki hubungan ku denganMU, kau akan perbaiki hubungan aku dengan manusia, bantulah aku ya allah, selain mama, abah, ibu dan adik-adik aku, mereka juga sumber kebahagian aku. 

 ku zikirkan namamu ya allah...

87. Al Jaami’ 
The Gatherer/ The Unifier
Yang Maha Menghimpun / Maha Mengumpulkan / Maha Pengumpul – Ia mengumpulkan segala-galanya pada sebarang waktu, iaitu mengumpulkan berbagai hakikat yang telah bercerai-berai dan juga mengumpulkan seluruh umat manusia pada hari pembalasan.

jika benar, mereka adalah masa depan aku, Kau pulangkan mereka kepada aku seperti mula kami menyemai kasih dan sayang. namun, jika benar mereka bukan masa depan aku, Kau pulangkan juga mereka kepada aku, atas dasar kasih sayang sesama manusia.

ya jaami' ya jaami' ya jaami' ya jaami' ya jaami' ya jaami' ya jaami'

amin.

Sunday, June 29, 2014

1 Ramadhan 1435

Benarlah kita sering diuji dengan apa yang kita katakan..

Sering aku cakap, aku sayang kau kerana Allah. Namun hakikat aku sering lupa Allah bila aku senang dengan kau.

'Dan setiap cinta kerana Allah pasti di uji mutunya..' -duda idaman malaya

Maka Allah uji, supaya apa yang aku sering katakan, aku kota.

Aku juga pernah kata, kalau aku tahu kau ada rasa ingin perempuan lain, tanpa ragu, aku undur diri. Walaupun hakikat diri masih sayang. Hati aku tak tenang, aku mudah marah. Dari aku fikir yang bukan2, kata yang bukan2, baik aku pergi.

'maka khanah kesabaran adalah peneman ujian & mendahulukan cintaNYA adalah penawar'- Miss Sabar

Allah tengah uji aku, moga aku lulus cemerlang.

Hati sentiasa zikir ya latif, ya batiin, ya shabuur, ya nuur, ya matin...

Moga berkesan zikir asma husna. 99 namaMu.

Tq pada yang memberi tahu..

Friday, June 27, 2014

deadactive

kali ini tekad. harapnya
sebab sebelum ni, selalu tak lama.

moga aku dapat cari balik diri aku yang semakin hilang.
saya minta maaf,
maaf atas segalanya.
segala yang tidak terucap.
maaf.

saya tak sempurna,
tidak layak untuk orang seperti awak.
awak sudah punya segalanya.
tidak layak untuk temani awak sepanjang hayat.
tidak layak untuk jadi ibu kepada anak-anak awak.
tidak layak.

saya semakin tak kuat.
saya semakin hilang harga diri.
saya semakin hilang tujuan diri.
saya semakin menyerah kalah.

bagi saya masa,
saya rasa, saya yang kena buat keputusan untuk KITA.
mungkin saya, mungkin awak.
saya semakin tak kenal diri saya.
saya semakin tak tahu siapa awak? siapa saya dalam hati awak.

saya semakin senang untuk sakit hati untuk setiap perkara yang saya tak dapat.
hati saya dah semakin rosak.
rosak sangat.
bagi saya masa.
saya perlu betulkan diri saya.

percaturan dan strategi saya silap.
allah murka dengan saya.
saya diuji dan diuji dengan yang namanya perasaan.
saya berperang dengan perasaan saya sendiri.

saya hampir hilang akal.
saya sayang awak.
saya sangat. tapi allah lebih tahu apa lebih baik untuk awak.
bukan saya. bukan saya yang patut ada disisi awak.

saya tak kuat awak.
betul saya tak kuat.
bagi saya masa.
saya semakin takut.
takut dengan masa depan saya sendiri.
takut dengan setiap tingkah laku awak yang saya tak leh nak baca.
saya takut.

hati saya dah rosak. rosak sangat.
saya perlu masa untuk pulihkan hati saya.

awak ambil la masa ini, cari la orang yang sesuai dengan jiwa awak.
saya tak mampu nak penuhi setiap permintaan awak.
saya tak sempurna.
saya tak secantik perempuan2 awak.
saya tak sekurus perempuan2 awak.
saya hanya akan memalukan awak.
saya tak kuat untuk hadapi semua tu.

hati saya dah rosak. saya fikir macam2..
dan awak sikit pun tak bantu saya untuk memperbetulkan pemikiran saya.
saya mengandaikan yang bukan2 atas setiap tingkah laku awak.

saya mudah salahkan orang lain.
sedangkan itu datang dari diri saya,
nampak tak hati saya semakin rosak.
maaf awak.

semoga Ramadhan kali ini saya jumpa jalan pulang ke kepadaNYA.
semoga Ramadhan kali ini hati saya semakin sembuh, kuat seperti dulu.

satu pesan saya, hargai perempuan yang setia disisi awak, jaga hati nya. dan jangan abaikan ma aboh. mereka syurga awak.

kalau ada jodoh kita, jumpa lagi.
saya doakan awak bertemu jodoh yang baik hatinya.
amin.

Friday, June 20, 2014

wavin flag- when i get older, i will be stronger

terpaksa kunci blog ni buat seketika..
jangan ditanya kenapa?
diri sendiri pun tak pernah tahu.

mei 2014 dan jun 2014 sangat mencabar..
tapi alhamdulilah,
mei 2014 dah berlalu pergi, pergi meninggalkan kesan dihati.
senyum illyani, things happen untuk buatkan kau lagi kuat.

jun 2014, in progress.
masih lagi survive..

lama aku diam.
bila keluarga/sanak saudara datang tanya perkara yang tak jadi bulan 5
aku lebih mendiamkan diri.
entah.

moga yang lepas-lepas ini lebih cantik aturanNYA.
penat sebenarnya memendam rasa, seolah-olah..
"hi, im okay with that. eleh. nevermind, i understand"
penat!! sangat penat.

dan sebenarnya, lepas aku fikir dan menangis sehabis-habisnya,
ada satu aura dan hati baru.
aku dah tak kisah tentang hal ni semua.
kalau kau tak berjodoh dengan aku pun, one day, jodoh kau tetap akan muncul kan.
jodoh aku pun mesti ada. tuhan kan penyayang... =)
bak kata aina, "jodoh aku ni tengah sesat kat Paris, tengah cari jalan nak ke Malaysia."
haha sentiasa positif! ai love this girl.

dan benda yang paling best nak share, tentang Mawar Nafastari.
kita, manusia ini, terutamanya aku, sering belajar dari pengalaman manusia lain.
satu benda yang aku belajar dari Mawar Nafastari.
"Sabar itu cantik, Mawar"
benar, Mawar ada updates status kat fb, mengatakan pertukaran dia ke  Klang, dah berjaya, sabar itu cantik,, bila sampai masa yang cantik, aturanNya tentu cantik.


sungguh, pinjamkan aku kekuatan yang ada. pinjam aku kekuatan dari mereka yang pernah jatuh dan menangis. aku perlukan kekuatan mereka untuk meneruskan kehidupan.
moga, aku sabar untuk semua perkara yang telah ditetapkan untuk aku,
setakat tak jadi tunang, itu baru sikit kau uji kan Allah? dan aku boleh terima ia dengan hati yang terbuka, moga cabaran kali ini aku lebih redha dan ikhlas atas segalanya.
aku mohon satu ya allah, moga aku diberi ketetapan iman terhadap agamaMU. janganlah kau palingkan aku dari MU, kerana aku sering melakukan dosa dalam keadaan sedar.
terima kasih ALLAH SWT.


AMIN!.