Jiwa Penuh Chenta

Tuesday, January 26, 2010

bila mek cuba klakar sarawak

ok.. 1st kali mek mok cubak lok.. haha bagi manas enjin,,, hehe so ok la kot?? haha tokh nama nya syok sendiri.. hehe

haha mek suka sarawak, dan one day mun dapat gik sinun,, mek mok gi.. haha kitak2 semua doakan mek k.. mek tingin gilak mok gi sinun.. hurmm pasya mek bljar klakar sarawak tokh.. hehe aok la... mek sik bulak.. bukan senang sik mok blja klakar sarawak ni.. berbelit lidah la juak..

1st time dapat kawan orang diam sarawak.. mek suka gila.. hehe oak la.. leh blja klakar sawarak nak.. ??!! nah, mek dah pandey madah sengek2 .. im still learning.. kedak upanya macam pusak padah dengan anjing jak.. haha kadang2 salah juak..

selalu jak kena gelak dengan kawan mek.. hehe yang best nya lah kan.. mek kadang lupak yang mek ni orang semenanjung nak.. ya lah, kadang2 dengan kawan2 mek yang lain. mek tersasul juak klakar sarawak.. hehe telinga mek ni dah biasa gilak dengan perkataan2 sarawak nak..

tau sik..mek bangga gilak mek ada kawan yang sudi ajar mek klakar sarawak.. sik tauk la pa mok polah bilak mek dengan nya dah bawa haluan2 masing lak.. hurmm rasa mok nangis jak bila mek pikirkan.. isk..isk..isk..  mesti rindu gilak dengan nya nanti.. n mek takut juak la, mun sik klakar sarawak dengan nya setiap hari kedak selalu, mek takut mek lupak jak.. sayang nar mun lupak nak??!!

 mok sik nangga kawan mek?? hehe kacak nar... haha nya la yang baik hati gilak mok ngajar mek klakar sarawak.. hehe aok la mek rindu dengan nya... haha sila abaikan pa yang mek madah tek.. hehe sik mok jadik manusia jaik!!!




hurm.. pa gik mok nulis ya.. haha sik tauk la mok klakar pa gik.. hehe time nih mek tulis masa mek sik klakar sarawak selama tiga hari.. kenak??? kenak kawan mek gi kemping.. haha lak sik klakar mek isau lupak jak.. so mek kena buat latihan.. hehe dan mek juak la syok sendiri.. hehe

boleh sik lau mek mok diam sinun??? hehe lupa mok cerita.. hehe duah tiga hari lepas, mama mek gi sarawak.. mek jeles gilak.. uwaaa.. mok juak gi sinun.. isk.isk.. mek mok topeng tapi mama mek sik mok beli.. nya padah mahal dan nya takut mok nangga,.. hahaha kenak mama mek takut ya?? mek suka gilak dengan bnda tokh.. sik pa lah.. one day mek dapat gi sinun.. mek beli banyak2 nak.. hehe


mek akan beusaha gigih dan sik akan malu mok bertanyak sekiranya mek sik tahu satu duah perkataan sarawak...







dari mek yang kacak juak, 



MATAHARI - KNOW NO
Mun tak dengar, x mungkin org lain senyum
Nak dah bertahun kosong, msh ktk jwak mpun
Knak masih xpat hilang, knak tetap ktk
Knak org lain dpt, knak kmk xpat melupak
Jgn pikirlah, xda kmk bermaksud apa
Kita dah berpisah jauh kmk tauk ktk bahagia
Ktk happy, kmk gembira jgn pnah bingong
Hari hujan ktk bsh, kmk nak jd payung
Mun dimakbulkan doa, cgek jak mek mintak
Sblm nutup mata mek hrp dpt meluk ktk
Kali terakhir, punutup wktu mula
Wktu pertama kali meluk ktk kmk rasa bahagia
Mun mek pergi jgn tak nangis sayang
Tak pun tauk nak cinta kmk utk kitak sorg
Air mata mek dah kering wktu berpisah dolok
X pernah mek nyangka kisah cinta kita jd camtok
Matahari.. cpatnya tak hilang
Tnggal kmk sorg..dlm kegelapan
Matahari..xkan kmk lupak
Saat indah kita,.. SELAMANYA
Indah..cney sangkal mek nyayang kitak
Pnah pun mek madah mek lupak kitak..ya bulak
Senyum tak matahari, cerah di tengahari
Siang bercahaya,terang mlm x pernah sunyi
Lap air mata tak, walau nya dalam hati
Kmk dpt rasa bah, hujan x kan berenti
Gney pun tak sayang nya, kmk lebih sayang ktk
Gney pun menanya sayang nya tetap nombor dua
Ktk tempat teratas dlm kaca mutiara
Mungkin ktk x cayak tp kmk madah benar
Susahnya mek senyum dgn ktknya hari2
Senyum tanda gembira, senyum dtg dr hati
Menalah, cinta polah org berubah
Demi ktk benda gila pun kmk sanggup polah
Ktklah isi hati, walau dlm bayangan
Walau sekadar memori nya tetap dalam ingatan
Matahari.. cpatnya tak hilang
Tnggal kmk sorg..dlm kegelapan
Matahari..xkan kmk lupak
Saat indah kita,.. SELAMANYA
Tauk mek, xpernah harap benda nak xkan jd
Tp xhal lah nak kmk luah isi hati
Mun ktk x dengar pun org lain dpt rasa
Puisi, di dlm melodi, mengungkap kisah kita
Bukan mek balas dendam tp byk dah kecewa
Xda niat mek kejam mek x mintak jd camya
Ada cinta mek berik, coba sekuat hati
Xkan semua sebab separuh dah kitak curi
Tinggal mek sorg, malam xpernah siang
Di dalam bilit gelap nak x mungkin akan terang
Kmk xmok cahaya, selain matahari
Sejak ktk hilang hidup mek xpernah berseri
Xpernah mek mintak, kmk dpt lupak ktk
Gney pun sakit rindu, kmk tanggung sorang ajak
Tp yg pasti, cinta mek kekal sampey mati
Ktk sinar hidup mek, ktklah matahari
Matahari.. cpatnya tak hilang
Tnggal kmk sorg..dlm kegelapan
Matahari..xkan kmk lupak
Saat indah kita,.. SELAMANYA
Matahari.. cpatnya tak hilang
Tnggal kmk sorg..dlm kegelapan
Matahari..xkan kmk lupak
Saat indah kita,.. SELAMANYA

Monday, January 25, 2010

KOSONG YANG TIADA NILAI!!




Lagak. Angkuh. Ego.

kuasai diri

KONON!!!

boleh sendiri

padahal masih tercari..

cakap nak gah

padahal tak pernah sudah


akhirnya

makan diri sendiri


aku

HARUS  WAJIB KUAT

dan

BUKAN

LOSER!!!!


kerana aku ada TUGASAN yang perlu diselesaikan

mengalah tak bererti kalah



yang tak kan pernah mengalah,

 

syhhhhh!!!!...(diam2 tau)



secret alwiz be a secret =)

thanks kepada mereka yang sudi merndengar dan memberi semangat
sapa kata kita tak boleh menangis!!!!???



dan

sharing itu caring

hingga

ia

buat

aku menangis pada hari ini..

sebab apa

biarlah rahsia


kerana


rahsia


tetap


akan


jadi


rahsia


selagi


ia


bernama


rahsia

(0_o)





yang sedang berahsia,


 

Sunday, January 24, 2010

rasa ini harus dibunuh sebelum aku tersungkur yang ntah kali berapa...

ni status aku pagi nih.... status di FACEBOOK ku..

kadang2 aku rasa aku tak der perasaan dah nak main2 benda nih.. ada benda lain yang harus aku fokus.. tapi kadang2 aku rasa ada benda yang aku nak ambil tahu.. ambil berat tentang kawan2.. beri pada mereka perhatian.. beri mereka sekelumit harapan..dan seulas senyuman.. huh kadang2 aku rasa membazir semua tu... mereka tak pun buat macam tu kat aku.. kadang2 bila aku dah terlalu berharap aku jadi lain.. macma ner ntah nak cakap.. rasa macam di anak tirikan. huh


ILLYANI BERHENTI BERHARAP!!!!



so kawan2 di facebook abaikan pernyataan di atas...

ok, abaikan kecelaruan mood diatas.. huh ni la bila terbawa2 asemen dalam kehidupan yang nyata.. haha aku jugak yang boleh jadi seorang yang psiko... (benarkah???!!)

berbalik balik pada rasa itu tadi.. boleh ke kita rasa apa kita rasa skang ni??!!

A. manis
B. masam
C. masin
D. pahit

korunk leh tak rasa apa benda ni dalam perasaan korunk.. haha aku pun tak tahu dah rasa apa dah sekarang nih.. lau aku cakap aku rasa masam2 manis.. haha cis!!!! (benci bila aku diabaikan)
aku mahukan perhatian.. !!!!!! SILA JANGAN ABAIKAN AKU....

illyani, jangan tamak.. kan dah janji dengan diri sendiri.. tak mahu tamak.. kenapa harus buat perangai macam nie lagi.. huh.. illyani behave ur self!!!!

damn!!! rasa itu datang lagi.. rasa yang dah lama aku tak rasa.. rasa yang mampu buat aku menangis tanpa perlu memikirkan hal2 yang sedih.. tanpa aku perlu menonton cerita2 sedih... rasa itu boleh buat aku tersungkur kalau aku tak kawal.. huh!!!!!



'dia' tak rasa apa yang aku rasa.. kalau dia rasa... agagaggagaga (aku jadi malu sendiri!!!)




Wali – Aku Sakit



Saturday, January 23, 2010

selalu SANGAT....

wooottt.... selalu sangat benda lama dilupakan.. hahaha sian la ko ni blog aku dah bersawang rupanya..

ada ke yang cari aku... (ceeewahh, macam artis la konon...)




hurm.. so dah nak penghujung bulan Januari 2010.. cepat tul masa berlalu kan.. hurm.. so apa aku dah buat bulan ni.. haha macam2 la kot.. isk..isk.. aduyai aku pun tak tahu apa aku dah buat.. dah2 jangan cite dah.. lalalalallala makin pelupa ada la kot.. selalu sangat kan...




so and so la gamak nya...

hurm, adeh la tadi rasa macam banyak benda nak diceritakan haha tengok la.. kan dah cakap makin pelupa.. adeh la.. bergembira hencekk eddy oii.. saya semakin pelupa.. cis (muka bengang)

so mood hari ni adalah senyum sokmo.. haha asemen tak buat lagi aku leh tersenyum kambing.. haha



selalu sangat macam nie.. haha wei, mana hencek semangat nih... (ada sesapa sudi nak jadi hencek semangat ku??) soklan membunuh tul... hahahah

time nih aku tengah on9 facebook.. haha adeh pala aku sakit dowh.. ye la nak fikir dua benda skang nih..nak berblogger ke nak berfacebook.. haha bukan nak berstudy kan.. hahah ayoooo.. mama baca mesti mama mara kan.. (hope mama tak baca... dan jangan baca).. lallalaa

'mama, along rindu lah.. uwaaa nak balik KL' ... leh ke aku jerit macam tuh... (boleh kot!!)

bulan DUA ni aku balik KL, so program kat KL nanti.. haha adeh la..

12hb = wani akad nikah.. dia ajak wa... gi masjid.. jumpa tok kadi.. dia cakap tok kadi tu hensem.. masalah nya tok kadi tu dah kawin lum dan apa kena mengena tok kadi tuh dengan aku.. hahahha

13hb = wani nya kenduri, wani ajak semua buat reunion time tuh.. haha mesti ramai giler dak2 SEWEL aku jumpa nanti.. haha nak ajak EDDY, agak2 dia nak ikut tak???

14hb =  eddy ajak kuar.. iskk time tuh Valentine Days.. hahah (mama, nak kuar dengan eddy leh??).. haha eddy majuk dengan aku dua hari sebab aku tak bagi kata putus nak jumpa dia.. (eddy, sila jangan baca) dan one reason aku tak nak gi mana2 ari tu sebab time tu la YUSDI meninggalkan aku tanpa sebarang kata.. huh benci2.. (sambil hentak2 kaki..)

17hb = maybe naik genting, but tarikh ni not so sure lagi sbb dak2 sewel ni tak leh bagi tanda2 kepastian hari mana nak gi.. aku cuma nak tunaikan hajat ZIRA je.. haha dah mengharap sangat nak naik genting tuh... so lau umur aku panjang n aku tak balik kampung.. kita gi k ZIRA...

so tu perancangan bulan dua nih.. so selalu sangat kita merancang... tapi hanya ALLAH S.W.T yang akan. menentukannya..(tersenyum penuh makna)

hope apa yang kami semua rancangkan dapat berjalan dengan jayanya.

perancang terhebat,




p/s : mama, leh along kuar dengan eddy nih?? haha lau tak kuar tak der la BF nanti.. lau tak der BF tak leh KAWIN.. haha nanti along balik umah mama JANGAN tanya lak sapa BF along.. haha (sila abaikan PESANAN ini)







Sunday, January 17, 2010

Thanks IKA

haha kredit kat Safika

sebab dah make overkan aku nyer muka
dari macam ni


 

ke macam ni..
haha baru ku tahu bertapa chumilnya
aku...

hahahaha
(gelak jahat giler!!!)





gadis yang CHUMIL,


 


Saya Orang Tua (Sadis Giler)

huh.. orang tua selalu dikaitkan dengan satu perkataan nih.. jap eh aku tekan cap locks.. hahaha PELUPA.. damn it!!! aku ni dah tua ker?? (sambil garu2 pala).. huh asik lupa je la.. haha sampai minggu depan aku ingat eksiden nih...

aku lapa!!!!! (perut dah nyanyi lagi becoming insane dah nie...) aiyarkkk huh..





so aku pun gi la siap2.. pakai baju cantik2 .. ye la nak gi beli makanan kan.. haha so agak2 aku leh ke pakai baju macam ni?? sila lihat di bawah





haha hampeh dowh lau nak bersiap macam peri2 ni... huh ala kadar sudah... huh so sebelum aku kuar melangkah dengan bangga nya. aku dah pastikan aku bawak kunci, n handphone n duit.. so aku pun gi la kutip barang2 nih tadi kat tepi jalan asmara aku.. eh..eh.. salah eja.. asrama daaa.. (korunk jangan gelak)

cool yani.. haha so time nih ok lagi, aku pun belek2 la beg duit aku yang banyak duit tuh.. haha banyak la sangat seminggu rm 50 je aku belanja.. ok la kan. makan apa la sangat (sedang giat berusaha untuk meguruskan perut yang lemak2 di epidermis ku dah berlapis2..)


so aku ambik duit tuh.. ala duit rm50 tadi tuh..ish korunk ni jangan la jadi pelupa macam aku.. ok, lepas tu aku kuar... lupa lak aku dah pakai tudung tadi kan.. haha peri2 di atas tu je tak pakai tudung.. (sila lihat atas)


so dalam jalan2 nak ke kedai... hp canggih aku berbunyi..aku pun punya beria2 membaca.. smpai satu tahap aku tak sedar aku dah hampir di tepi jalan.. lagi sikit nak kena bagi dengan ketere tu.. ketere ok.. bukan kerete.. haha lau cikgu BM aku baca.. mati kena marah.. haaha ada ke orang mati kena mara???? ada erk... nanti la aku seacrh.. 


so, sesampai nya aku di kedai makan tuh.. maka budi bicara pun beralun begini:


makcik: nak makan ke bungkus?

aku: makan. ehh...ehh.. bungkus...

makcik: ok..(sambil menambah kan lagi nasi di polistrerin tuh)

aku: (ambik sayur bayam sikit, ambik ayam seketul, ambik kuah kari ayam) hmmm... baper ringgit makcik?? (sambil tangan meraba2 poket).... (muka dah cuak!!!) alamak, makcik beg duit tak bawak.. saya balik jap erk ambik duit...


makcik: la ye ke?? tak per2.. ambik dulu..


aku: (masih lagi teraba2 dan menyeluk tangan ke saku.. aku rasa kan sesuatu.. yang kecil dan menyerupai kertas yang berlipat...apakah ia??, aku pun kuarkan...) nah makcik., ada lak...


makcik: ni ada kata tak der tadi...!!


aku: lupa la makcik..(dan terus diam ...... panas giler muka menahan malu)




korunk jangan gelak!!!! 





pliz la.. asal aku jadi pelupa macam ni skali erk.. haha lau la eddy jela baca..mesti dia ketawa kan.. haha nasib la yani oii.. 


tiba-tiba aku teringat akan kejadian di KLCC... hahah




makcik yang pelupa,


 












Saturday, January 16, 2010

Membunuh EGO



bila segala mengecam dunia
aku jadi terduduk
kaku
kelu
tidak bernafsu

terhempas segala nista
dosa membelenggu diri
jiwa kosong
bagai tak bernyawa

katamu hebat menghukum dunia
aku yang nanar
aku yang lelah
aku yang hampir punah

bila kau mengadakan apa yang tiada

sebelum aku tersasar
terjerumus dilembah kehinaan
kau harus ku hapus
pergi, pergi, pergi

nyah kau dari hidup aku

buang segala keEGOan
setinggi mana aku mendaki
sejauh mana aku melangkah
sehebat mana aku megah berdiri

aku tetap aku
kadang2
tersungkur dek
kerana EGO!!!







Friday, January 15, 2010

SETAN sedang BERPARTY di HATI ku....

arghhhhhhhhhhh giler la..
senang tul aku nak marah dua tiga hari ni...
bangang tul...

SETAN,
mesti kau bangga kan dapat buat aku marah...
berparty la kau sebelum aku bakar dengan kalimah ALLAH S.W.T

zikir illyani zikir..
jangan bagi ia mengawal aku..
jangan benarkan ia mengawal pemikiran..
huh

Astaghrifullah Al-Azim


 La Ilaha Illallah

ALLAH S.W.T kenapa kau uji aku dengan kehadirannya...
aku tahu
tak kan diuji seseorang hamba itu melainkan KAU tahu akan kemampuan hamba mu itu...


apa yang kau cuba tegur aku YA ALLAH..
hamba mu ni kadang2 banyak lakukan kesalahan dalam sedar dan tidak sedar..
lau ini adalah teguran dari mu..
aku akan perbaiki lagi peribadi aku..

YA ALLAH,
jangan la KAU uji aku dimana aku tidak mampu menghadapinya..

aku pun masih bertatih dalam menghadapi kehidupan ini
kenapa kau berikan ia untuk aku pimpin..
bukankah sepatutnya aku yang dipimpin ya allah..

ilmuMU terlalu luas untuk aku selami ya allah..
aku ini hamba mu yang tak bersyukur ya allah...
ya allah.. tapi dengan izinmu..
kau berikanlah aku
pinjamkanlah aku
kekuatanmu..
kasihsayangmu
perhatianmu



ingin sekali aku menangis YA ALLAH..
tapi airmata ni seakan2 kering untuk mengalir..
atau aku yang terlalu degil untuk membenarkan ia menanggis dia atas sejadahMU
bila aku sujud kepadaMU..
aku ini hamba yang hina YA ALLAH...
aku mohon andai
nyawa aku ditarik
jangan KAU tarik aku dalam keadaan tengah marah YA ALLAH..
kerana
aku masih tak mampu mengawal kemarahan aku lagi YA ALLAH..


YA ALLAH...
ingin aku jerit memanggil nama mu...
ingin aku jerit memanggil nama mu...


Kadang-kadang Allah Taala patahkan hati kita untuk selamatkan jiwa kita.
Allah Taala patahkan hati kita untuk membuatkan hati kita bersemangat.
Allah Taala memberi kita sakit supaya kita menjadi kuat.
Allah Taala memberi kita kegagalan untuk membuatkn kita rasa rendah diri.
Allah Taala menghantar penyakit pula, adalah supaya kita boleh belajar menghargai segala nikmat yang diberi oleh-Nya


sedang mengkoolkan diri dengan alunan zikirullah,




 

Jadikan Al-Quran Penenang Jiwa

www.iluvislam.com
oleh: Rizal Tahir
editor: deynarashid

Umat Islam diingatkan supaya kembali kepada Al-Quran untuk menyelesaikan masalah khususnya yang berkaitan dengan penyakit beraitan dengan jiwa. Umat Islam di Malaysia sekarang ini yang lebih suka mencari tempat-tempat hiburan seperti kelab malam ataupun pusat hiburan seumpamanya, kononnya ingin menangkan jiwa mereka dan melepaskan masalah yang mereka hadapi.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam dan Dakwah negeri Kelantan, Ustaz Hassan Mohamood berkata demikian sewaktu merasmikan Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Negeri Kelantan 2006, di Balai Islam Lundang.

"Wabak penyakit jiwa sedang melanda manusia di seluruh dunia. Berbagai usaha telah dibuat untuk mengatasi wabak ini, tetapi semuanya gagal. Ubat paling laris dalam pasaran ialah ubat bersangkut dengan penyakit jiwa, terutama sekali Prosac, ubat untuk melawan kesedihan (depression). Nampaknya tidak ada harapan untuk mengatasi wabak ini melainkan manusia kembali kepada Al Quran."



Punca Penyakit Jiwa

Kegagalan manusia menangani kesusahan/tekanan/musibah dalam hidup (stress) seharian punca penyakit jiwa. Dan tekanan ini kian meningkat dalam kehidupan manusia 'moden' kini.

Kesusahan adalah sunatullah:


"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah." (Al Balad 90:4)

Allah telah memberi dua jalan untuk manusia menangani kesusahan ini:


"Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan." (Al Balad 90:10)

Satu jalan membawa kejayan dan satu lagi menyebab wabak penyakit jiwa.


Dua Jalan menangani tekanan hidup

ALlah Maha Mengetahui. Dia memberi tahu hamba-hamba-Nya dua cara menangani tekanan hidup:

"Kami berfirman: 'Turunlah kamu dari syurga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikut petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kebimbangan atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati'" ( Al Baqarah 2:38)

Cara keduanya ialah:

"Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta." (Ta Ha 20:124)

Manusia 'moden' memilih cara kedua . Akibatnya tercetuslah wabak penyakit jiwa yang sedang melanda seluruh dua.


Wabak Penyakit Jiwa

Penyakit jiwa, terutama sekali kebimbangan (anxiety) dan kesedihan/kesyugulan (depression) kini sudah menjadi wabak penyakit nombor satu di seluruh dunia. Mengikut perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), lebih kurang 25% dari 5 billion penduduk dunia, iaitu 1.25 billion orang, mengalami penyakit jiwa, jauh mengatasi jumlah pesakit jantung, barah dan kencing manis (diabetes).

Di Malaysia, mengikut Kementerian Kesihatan, 30% pesakit yang berjumpa doktor mengalami penyakit jiwa. Bagi rakyat Malaysia umumnya, lebih kurang 25% mengidap penaykit yang sama.

Dan jumlah ini kian meningkat dengan pesat, tanpa nampak penyelesainnya


Al-Quran ubatnya

Maksud firman ALlah:

"Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhan-mu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Yunus 10:57).

Soalannya, bagaimanakah hendak kita aplikasikan Al-Quran dalam mengatasi wabak penyakit jiwa ini?


Cara Penyelesaian Masalah Wabak Penyakit jiwa

Islam lebih menekankan pencegahan dari rawatan kepada satu-satu masalah.

1. Bila berdepan masalah

Masalah hidup sunatullah. Bila bedepan masalah/musibah, ALlah mengajar manusia

"(iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan :'Innaa lilaahi wa innnaa ilaihi raji'uun.'" (Al Baqarah 2:156)

Ini khusus bertujuan supaya manusia ingat kepada Allah semasa berdepan dengan masalah.. Kerana hanya dengan mengingati Allah hati manusia jadi tenteram.

"Ingatlah hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." (Al Ra'ad 13:28)


2. Apa yang hendak diingat tentang ALlah untuk menangani musibah?

* Semua milik Allah. Dan kerajaan mutlak adalah kepunyaan ALlah. Tidak akan berlaku apa-apa tanpa izin-Nya.

"Kepunyaan ALlah-lah segala apa yang ada di langit dan di bumi " (Al Baqara 2:284)

"Tidakkah kamu mengetahui bahawa kerajaan langit dan bumi kepunyaan ALlah? (Al Baqarah 2:107)

* ALlah Maha Pemurah dan Maha Penyang. Atas sifat-sifat ini ALlah melakukan apa saja ke atas hamba-hamba-Nya. Semua yang Dia lakukan ialah untuk kebaikan hamba-hamba-Nya.

* Semua yang Dia lakukan ke atas hamba-hamba-Nya ialah hanya ke tahap yang mampu dipikul oleh hamba-Nya. Sekiranya Dia lakukan lebih dari pada itu, ini bererti ALlah zalim, sedangkan Allah tidak zalim. Dia Maha Penyayang.

''ALlah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Al Baqarah 2: 286)

* Setiap kesusahan akan berakhir dan diganti dengan kesenangan.

"Sesungguhnya sesudah kesulitan ada kemudahan." (Alam Nasyarah 94: 6)

* Bila berdepan denga musibah, hendaklah kita bersabar dan solat hajat minta pertolongan dari ALlah. Di dalam Al-Quran ahlak manusia yang paling banyak Allah sebut ialah "sabar", lebih dari 70 kali. Nabi Muhammad saw menghayati perintah Allah ini setiap kali Baginda saw berdepan dengan musibah.

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan sholat sebagai penolongmu, sesungguhnya ALlah berserta orang-orang yang sabar." ( Al Baqarah 2:153)

* Dalam keadaan penuh kesabaran, kita hendaklah menganalisis musibah kita. Semua musibah berlaku ke atas kita kerana tiga sebab:

1. Apakah ia satu hukuman dari ALlah? Hukuman Allah di atas dunia berlaku kerana tiga sebab: i) melakukan kezaliman ii) durhaka kepada ibu bapa dan iii) Memutuskan hubungan silaturahim dengan waris-waris terdekat.

Dengan hukuman ini ALlah mengharapkan manusia bertaubat dan kembali kepada jalan-Nya. Kalau tidak Allah akan menghukum dengan neraka di akhirat nanti. Jadi hukuman ALlah di dunia inilah ialah Dia sayang kepada hamba-hamba-Nya dan untuk menyelamatkan hamba-hamab-Nya dari seksaan neraka di akhirat nanti.

2. Apakah ia satu pengajaran? Hidup manusia menempuh dua jalan:

"Untukmulah agama mu, dan untukulah agama ku". ( Al Kaafiruun 109:6)

Bila kita terjerumus ke jalan yang salah, ALlah membuat sesuatu supaya kita sedar tentang kesilapan kita, bertaubat dan kembali ke jalan yang benar.

Kalau tidak hidup kita susah, sempit dan kita jadi hina di dunia dan akhirat. Allah sayangkan kita dan mahu menyelamatkan kita dari segala kesengsaraan hidup di dunia dan akhirat.

"Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya ALlah merasakan kepada mereka sebahagaian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)"( Ar Ruum 30:41)

3. Apakah itu satu ujian? Sekira nya musibah itu bukan satu hukuman dan juga tidak pengajaran, maka ia adalah ujian. Dan kian kuat iman dan tinggi taqwanya kepada ALlah, maka makin banyak dan tinggi ujian yang Allah kenakan kepadanya. Nabi Muhammad saw, nabi-nabi lain dan rasul-rasul ialah contoh apa ujian-ujian yang Allah kenakan ke atas hamba-hamb-Nya yang Dia amat cinta dan sayang.

Semua manusia pasti mendapat ujian-ujian ini:

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al Baqarah 2: 155)

Untuk masuk syurga:

"Apakah kamu mengira habawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaiman halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: 'Bilakah datangnya pertolongan ALlah?' Ingatlah, sesungguhnya pertolongan ALlah itu amat dekat." (Al Baqarah 2:214)



Tentang Kebinbangan/Kekhwatiran (Anxiety) dan Kesedihan (Depression)

Kebimbangan tercetus oleh ketakutan tentang masa depan. Manusia takut jadi miskin, sakit, mati, dirompak, dirogol, hilang harta dll.

Islam senang menghapus ketakutan tentang masa depan. Masa depan hak ALlah. Tiada siapa tahu apa yang akan berlaku se saat kemudian.

Islam mengajar hamba-hambanya hanya takut kepada ALlah. Berusaha bersungguh-sungguh untuk hidup mengikut petunjuk Allah dan berserahlah kepada ALLah Yang Maha Mengetahui, Maha Penyayang dan Maha Pemurah. Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.

Penyakit membawa keuntungan besar. Sesiapa yang bersabar menghadapi penyakit yang dideritanya, maka Allah akan menggugur dosa-dosanya.

Tentang kematian, semua akan mati. Yang hendak kita bersedia ialah jangan mati katak, tetapi mati yang terbaik, iaiatu mati dalam keadaan beriman.


Tentang Kesedihan

Kesedehan berlaku bila terjadi kehilangan. Ada dua jenis kehilangan: kehilangan sebenar dan kehilangan yang difikirkan (actul loss dan imagined loss).

Kehilangan yang sebenar ialah kehilangan harta benda akibat dari kebakaran, kecurian, bah dll. Bila berdepan dengan kehilangan jenis ini, kita hendaklah ingat bahawa benda atau harta itu milik ALlah dan bukan milik kita. ALlah hanya memberi pinjam kepada kita untuk kita mengurus dengan baik. Dia beri kepada sesiapa yang Dia mahu dan Dia ambil bila-bila masa Dia mahu.

Bila berlaku kehilangan jenis ini, hendaklah kita buat analisis ke atas kehilangan itu berdasarkan kosep di atas: adakah ia hukuman, pengarajan atau ujian. Kta bertaubat dan bersabar dan berusaha memperbaikan cara mengurus amanah ALlah itu.

Kehilangan yang difikirkan (imagined loss). Ini berlaku bila kita fikir kita hilang sesuatu. Sebenarnya, kita tidak hilang apa-apa pun, tetapi dalam fikiran kita kita rasa kita telah hilang benda itu.

Keadaan ini sering berlaku dalam perhubungan antara manusia (Inter-personal relationship). Ini jelas berlaku kepada orang pencen.

Orang pencen yang sebelumnya mempunyai kedudukan tinggi dan berkuasa berasa dia hilang semua itu bila dia pencen. Orang lain tidak lagi memerlukannya. Dia meletakkan harga dirinya kepada pangkat dan kuasa.

Begitu juga dengan orang-orang yang tua. Anak-anaknya sudah besar dan meninggalkannya untuk mencari sara hidup. Orang tua fikir dia tidak berguna lagi kepada anak-anaknya.

BIla manusia meletak harga dirinya dalam keadaan begini dia akan bersedih. Inilah punca utama kenapa kadar kesedihan paling tinggi di kalangan orang-orang pencen dan tua di seluruh dunia. Kesedihan ini boleh mebawa kepada membunuh diri. Sebab itulah kadar membunuh diri tertinggi di kalangan golongan ini di mana-mana pun, melainkan di kalangan orang-orang Islam.


Harga Diri manusia

Allah tidak menetapkan harga diri kepada harta, kuasa dan kedudukan. Manusia terbaik dalam pandangan Allah dan Nabi Muhammad saw manusia paling tinggi taqwanya kepada ALlah.

" Sesunguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu." (Al Hujurat 49:13).

Tanda orang yang tinggi taqwanya:

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'aruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada ALlah." (Ali Imran 3:110)

"Mereka melakukan amalan-amlan yang telah dilakukan mereka sedangkan hati mereka merasa takut kerana (mengenangkan) mereka kelak akan kembali kepada tuhan mereka. (Al Mu'minun 23:60)

Tafsiran ayat ini: Daripada Aisyah r.a, dia bertanya: "Wahai Rasullullah, adakah (maksud ayat-ayat) 'Orang-orang yang melakukan amalan-amalan yang telah dilakukan mereka sedangkan hati mereka merasa takut (kepada-Nya) itu' ialah orang yang mencuri, berzina dan minum arak dan kerana itu mereka takut kepada ALlah Azzawajalla?" Jawab beliau" "Tidak begitu! Wahai puteri Abu Bakr As-Siddiq! Tetapi itulah orang yang sembahyang, berpuasa dan bersedekah tetapi masih merasa takut kepada ALlah Azzawjlla" (HR at- Tarmizi)

Semua orang boleh berikhtiar mendapatkan kedua benda ini. Ia bergantung kepadaa usahanya dan kurnia Allah:

"Maka apabila kamu telah selesai (dari satu urusan) , kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain, dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap."
(Alam Nsyarah 94:7-8)

Inilah cara-caranya Islam mendidik pengikutnya bagaimana berdepan dengan kesusahan /tekanan/musibah dalam hidup, yang merupakan sunattulah, supaya sesiapa yang beriman dapat mengecapi kemanisan kesihatan jiwa di dunia dan di akhirat.

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku."
(Al Fajr 89:27-30).

Inilah caranya untuk mendapat kesihatan dan ketengangan jiwa tanpa perlu kepada ubat atau rawatan psaikoterapi. Caranya ialah meningkatkan keimanan seseorang. Apa itu IMAN:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada ALlah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan ALlah, mereka itulah orang-orang yang benar." (Al Hujuraat 49:15)

Iman di lidah dan di hati diikuti dengan usaha bersungguh-sungguh (jihad) dengan harta dan nyawa di jalan ALlah, itulah ubat paling mujarab bagi wabak penyakit jiwa.

Saya sering melalui jalan ini bila berdepan dengan musibah dalam hidup. Dan saya dapati memang benar ALlah selalu memenuhi janji-janji-Nya.

Wallah hua'alam.

JANGAN BACA!!! (2)

apa yang korunk biasa buat n ko rasa betul??? hahahaha hurm...

Adat (Arab : عادة ʿādah) ialah kebiasaan, resam, lembaga, peraturan, hukum , norma yang dijunjung oleh kelompok masyarakat.

aku cari makna biasa tapi tak jumpa lak.. so aku cuba taip kebiasaan, so dia kuar ni.. hurm.. makna dia norma yang kita junjung kat atas pala kita.. agaknya la.. heheh huh.. benci lak aku malam ni dengan gelak ketawa aku.. tak ikhlas lak bunyi nya...

so makna betul lak.. tengah aku nak cari line beruk band aku nih baut hal lak.. so aku malas nak mencari.. aku nak menaip je skang nie.. hahaha

ok.. apa yang aku nak citer ni mesti korunk dah dengar kot.. haha lau belum lum dengar.. (jap asal lak dengar bukan BACA ke.. hurmm korunk nih!!!)

ok...
aku list kan perkara2 yang aku selalu buat ehh..

1. perkara yang BIASA yani buat ialah selalu sangat tido lepas solat subuh.. tapi seBETULnya yani kena bangun pagi..kemas ke apa yang patut tapi yani akan tido balik...

2. yani BIASA mandi lewat.. seBETULNYA yani kena mandi awal nanti tak sihat lak badan kan...

3. bila yani marah.. yani BIASA lepaskan kat orang lain atau maki je terus atau pun buat muka garang giler.. tapi yang seBETULnya yani kena banyak sabar.. hurmm....

4. yani BIASA on9 lelama.. seBETULnya yani kena on9 sikit study lama2.. hurm...

5. yani BIASA makan ikut suka je.. seBETULnya yani kena makan ikut time nanti sakit perut kena gastrik kan dah sakit,, sian kat yani kan... hahaha

6. yani BIASA ketawa.. walaupun kena marah dengan cgu, walaupun rasa kecik hati, walaupun rasa terasa hati yang teramat sangat2.. seBETULnya yani kena tulen dengan perasaan dan tingkah laku yani..nanti orang kata yani PSIKO.. hahahaha tengook gelak lagi...

lagi apa erk yang biasa yani buat.. hurm.. ntah la dah tak leh nak fikir.. otak makin penat agaknya.. hurm....

nanti la aku sambung lagi.. aku yang BIASA leh kawal perasan dah macam tak BETUL je malam nie.. huh

so, bila kita rasa apa yang kita biasa buat tu selalu nya bukan betul pun..kadang2 kita tak perasan pun apa yang kita buat tu betul ke tak.. n yang lebih penting.. kita selalu rasa KITA PALING BETUL dalam semua hal.. hurm....

arggggggggghhhh jiwa kacau.. mengarut je yang bukan2.. huh............

JIWA KACAU,