Jiwa Penuh Chenta

Friday, March 04, 2011

Rahsia ALLAH SWT

aku baru balik dari Nilai..

laju-laju aku tulis sebab tak nak benda nih basi... kakak sepupu aku excident.. Allhamdulilah.. dia selamat..
BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL.. itu lah kan.. semuanya rahsia ALLAH.. kita tak tau.. bila ajal kita, bila jodoh kita.. apa rezeki kita.. segala-galanya rahsia ALLAH...

syukur Alhamdulilah.. Kakak n Abang selamat.. walaupun dari kesan remuk kereta ni agak teruk.. syukur sangat2 selamat.. segala yang terjadi ada HIKMAH nya.. sabar lah kakak.. janji semua selamat...

okeh.. masa dalam perjalanan pergi dan balik.. macam-macam perkara yang dibincangkan oleh mak2 sedara aku ni termasuk la mama aku.. haishhh aku sebagai anak yang TAAT dan BAIK kononnya dengar je la.. karang nak menyampuk tak baik dan tak sopan.. yela, aku ni memang dah tak cukup sopan.. so yang tak cukup ni tak kan nak tunjuk gak kan.. ngeee...

hurmm... macam-macam la yang dibincangkan semuanya berkisarkan tentang kehidupan sekaligus dah tentulah tentang Qada dan Qadar ALLAH SWT kan.. iaitu RAHSIA ALLAH SWT.. cuma dalam banyak-banyak perkara yang dibincangkan adik beradik nih.. aku lebih suka pasal jodoh..[kawan-kawan saya besarkan word jodoh itu yer...] ngee.. owwh mama saya mahu kawin.. keh keh keh....

masa umur 11-12tahun kan, darjah 5 dan 6.. yela dari sekolah rendah kat rawang dulu, aku suka kawan dengan dak laki. lepas tuh dah la tomboy.. haha kaki gaduh, asal langgar sentuh bahu sikit je.. aku dah JELING.. haha dulu aku garang, COMOT.. sekarang pun comot lagi.. caya tak?? dulu ingat lagi.. masa aku darjah 6, aku suka sorang mamat ni.. eh dua orang mamat.. satu kat sekolah rendah.. satu lagi kat sekolah agama.. mamat yang sekolah rendah ni satu sekolah agama, so nak jadikan cerita, sangat2 suka la aku bila nak gi sekolah agama.. sebab dapat tengok muka yang cute2 nih.. yela mana taknya ada dua orang yang aku minat.. yang sekolah agama ni tinggal kat kawasan perumahan aku.. choyyy.. sangat2 HEPI dan sangat2 MENGEDIKS okeh... haha dipendekkan cerita, ntah macam ner, hal aku SUKA mamat sekolah rendah ni diKECOHkan.. arghhhh malu tok sah cerita ar.. haha HAMPESS tebu tul.. sapa yang buka mulut. haha member aku la.. konon nak tolong aku.. MAMPUS la.. bukan tolong namanya.. sapa nak kat aku yang TOMBOY dan COMOT nih... tak reti langsung nak ladies, cakap sopan2.. TAK RETI OKEH!!! so, disebabkan hal itu, aku serang oleh GurlFriend beliau, santekk weh.. sapa tak nak.. kurus, tak macam aku GEMOKK.. haha so aku, macam biasala.. malas nak gaduh2 walaupun aku kaki gaduh dulu.. tapi bab cintan cintun ni aku selalu mengalah.. SUKA je KOT bukan CINTA.. sebab pe aku SUKA, dia orang SURAU.. aku jatuh SUKA dengan suara beliau bila mengAZAN alunan suci itu... TAMMAT.. rahsia ALLAH SWT, aku mula kenal erti kasih sayang okeh...

masa umur 12-17, aku sekolah perempuan, so nak jumpa LELAKI agak payah okeh.. tambah2 aku time ni tengah meningkat remaja.. bila jumpa je laki mula nak KABER2 line.. betul2 kan tudung, cakap kuat2.. nak tarik perhatian.. haha macam CELAKA kan?! haha tapi satu je tak berubah. KEKASARAN aku masih ada.. FAKING betullah... haha alam remaja aku betul2 remaja.. tak pernah bercinta.. SYIALL weh.. aku tak pernah nangis putus cinta time nih.. nangis kena mara dengan mama abah adalah... rahsia ALLAH SWT tiada pertemuan dan tiada perpisahan zaman ini...

masa umur 17-19, jadi penganggur kehormat, sifat manja makin menjadi.. haha aku duk rumah dan belajar komputer lepas habis SPM, belajar setahun je kat Lower Six.. lepas tuh aku lari dan BERHENTI.. haha keputusan aku agak DRASTIK.. syaiall time nih aku kenal sorang Mamat.. haha jiwa muda babe, kena maki dan mara je setiap hari.. tak pernah aman.. lepas tuh nangis sorang2.. baling handphone segala bagai.. umur cengini ada BoyFriend stok buat GELI-GELI je.. haha nak gak rasa ada BF kan walaupun hubungan macam pe.. arghhh jiwa REMAJA katakan.. PANAS dan memberontak.. owh, lupa lak.. Mamat ni akan BERNIKAH bulan Mac 2011.. dah tentu bukan aku jodohnya.. haha itukan rahsia ALLAH SWT...

masa umur 19-21, hoh baru kenal dunia luar kot.. duk luar KL.. haha jauh dari Mama dengan Abah.. tak de sapa leh pantau dan halang.. kan?! masa ni lah.. kau pilih.. nak jadi baik ke nakal.. haha aku pilih jadi nakal tapi baik sikit.. ekekke... Alhamdulilah aku jadi baik sikit kat sini, dah pandai pakai baju kurung beb bila kuar bandar, panas baran dah kurang, cakap pun dah slow2, dah pandai pakai LIPSTIKS, muka dah pandai tempek2 bedak baby, yang utama tak lah COMOT lagi hehehe.. masa mula2 duk luar KL aku kenal sorang Mamat Pulau.. choyyy sampai sekarang kot kawan.. maaf cinta tak boleh dipaksa.. hujung tahun aku di luar KL, kenal sorang Mamat Kebun.. masa ni dah fikir dah nak kawin dan tunang segala bagai lepas habis belajar.. haha bercinta konon2 dia la segala2nya.. hohohoho karang aku cite lebih2 korunk lak GELI-GELI.. hehe pendek kata dengan Mamat Kebun ni aku serius okeh... tapi rahsia ALLAH SWT kan.. hubungan putus tengah jalan Highway KL - Negeri Sembilan.. dah tentu aku bukan tulang rusuk dia.. siapa boleh halang TAKDIR aku yang dah tertulis kan.. apa2 pun itu lah rahsia ALLAH SWT.. terima dengan redha.

masa umur 21-22, hoh berkerja 6bulan, tanam anggur 6bulan.. masa ni hubungan dengan Mamat Kebun tu tinggal retak dan pecah je.. so ambil keputusan sambung belajar.. konon2 nak lari jauh.. haha yang tuh aku citer part lagi satu eh... tahun ni tak de cintan cintun.. asyik meleleh air mata ja.. haram jadah tul.. haha nasib la...

masa umur 22-25, haaa aku pi sambung belajar kat terengganu nun.. haru toi.. mintak kat sarawak tak dapat.. alih2 kat semenanjung gak terima aku.. haprak toi... setahun duk sini, pala aku haru biru.. macam SHILAKE.. haha mana tak nya.. putus cinta bawak diri ke terengganu.. keh..keh..keh.. poyo je.. kau caya ke?? aku tulis apa2 pun kau caye kan.. haha lagipun aku nak sambung belajar sebab masa keja 6bulan tu aku kena buli dengan pegawai.. hoh so simpan kemas2 dalam hati aku pun nak jadi pegawai gak.. ngeee.. masa belajar kat terengganu tak Gatai pun.. Comot sikit ja.. Comey makin banyak.. haha tak gatai pun sini.. tapi ntah cam ner sangkut dengan Mamat Ganu.. hahaha dulu cukup anti kot.. padan muka cek.. tapi ini jugak rahsia ALLAH SWT kan.. hari ini di temukan aku dengan Mamat Ganu ni.. mana tahu esok-esok lusa hati kami DIA palingkan.. siapa tahu.. mintak dijauhkan.. awak sayang saya kan?! haha mesti sayang lau tak saya repot polis.

tapi aku bersyukur sangat-sangat.. biarla dia seada-adanya.. =) dan pada ALLAH SWT yang lebih mengetahui baik buruk kami.. dan kalau aku ni tulang rusuk Mamat Ganu nih.. tentu ada jodoh kami.. aku tak tahu tapi ALLAH SWT lebih tahu sebab ini rahsiaNYA..

panjang tak entry kali ini.. betul tak apa aku kata, kau kawan lah dengan siapa pun, kau bercinta lah dengan siapa pun, kau bertunanglah dengan siapa pun, kau berkawin lah dengan siapa pun.. tapi kalau itu bukan jodoh kau tetap bukan jodoh kau.. korunk pernah tengok 4Madu, cuba tengok, moral of story citer itu.. kalau takdir seseorang tuh kawin 4.. maka bermadu lah isteri2nya.. redhalah isterinya.. tapi kalau takdirnya bukan untuk kawin 4.. kau kawin la banyak sekali pun tentu akan ada penceraian sebab takdir kau hanya akan punya seorang isteri.. percayalah.. RAHSIA ALLAH SWT sangat INDAH.. sebab DIA lah PERANCANG yang paling HEBAT untuk setiap HAMBA2NYA...

secret always be a secret kan.. hehe cuma usaha, ikthiar, tawakal dan berserah.. bila sampai masanya nanti kita tahu apa dia.. =) so sabarlah.. sebab sabarkan indah..

so pada yang luar itu.. ajal, maut, jodoh, rezeki, pertemuan, perpisahan semua rahsia ALLAH SWT.. =) make it ur life happy okeh.. namo sedih2 kalau kau putus cinta, namo sedih2 kalau putus tunang, namo sedih2 kalau bercerai.. apa aku tulis ni untuk PERINGATAN diri aku sendiri jugak.. kadang-kadang diri alpa, lalai, kadang-kadang buat2 lupa.. teruknya aku kan.. tak perlu tunggu jadi baik, alim, dan warak nak ingatkan manusia kan.. kalau kena tunggu jadi baik, alim, dan warak baru nak tegur hancurlah dunia ni yang dah sememangnya hancur...

WAALLAHUALAM...


 

p/s: perasan tak entry ni sopan dia, cam shilake kan.. haha percaya tak ini Illyani yang taip.. adeh la.. macam tak bape lama ke kat dunia nih.. ngeee.. owh Sunat ingat MATI...

p/s/s: adeh la. kan aku dah kata, lepas je Nida tunang dah tentu makcik2 aku aim aku lak.. SORY okeh.. seyes giliran saya lambat lagi.. percaya lah.. haha tapi lau Sultan Mizan yang pinang malam ni pun aku sanggup.. haha owh my dear, jangan mara ar... ngeeee.....

p/s/s/s: duk umah memang emosi stabil gila.. haha

No comments: