Jiwa Penuh Chenta

Sunday, March 20, 2011

Cikgu Illyani Ismail

CIKGU?!!

seyes.. i hate this title.. old times dulu.. sebab dulu masa sekolah alwiz melawan cikgu.. tapi yang pelik setiap kali aku buat hal.. surat chenta tak pernah sampai ke rumah.. weird kan?? haha pasai pa eh....

tapi masa aku habis Dip dulu.. sementara nak cari keja tetap.. aku keja jadi cikgu sandaran.. owh, OMG [owh menarik gila] aku sikit pun tak terfikir, yang aku akan dapat this job.. ajar sek. men. lak tu.. lau sek. ren aku leh consider lagi....

di terima kerana aku ada dip kaunseling.. so faking rite.. haha mati la aku kena kerja dengan dak2 nih.. itu tanggapan awal aku la...

seminggu keja.. so tired.. kena berdiri.. so sekarang aku dah tau feel cikgu aku dulu la.. berdiri kat depan... ajar murid-murid.. kasi faham.. buat latihan.. lepas tu murid-murid memekak-mekak, tak buat kerja, tak salin nota, tak bawak buku!! hoh memang panas hati.. dah sakit kaki berdiri.. leh lak pot pet kat belakang... [aku memang tak de pengalaman masa mula-mula mengajar] tapi aku mampu bertahan selama 5bulan.. sebab lepas tuh aku terima panggilan sambung belajar di Ganu... haha [larik jap tak nak keja ar.. penat, tapi sekarang aku nak keja.. really want it..]

but know.. hampir 3 years aku tinggalkan job tuh.. walaupun hanya sebagai guru ganti.. aku masih lagi dipanggil CIKGU... so sweet kan... rindu gila dengan diorang ni semua.. so aku set dalam kepala otak, once orang kenal kau sebagai cikgu, selamanya orang akan panggil kau cikgu.. mungkin, tul tak?!

CIKGU ITU MULIA BHAI!!! 
kau ada ke orang panggil cikgu?! ada????

serius, perasaan nak jadi cikgu tu semakin membuak sejak kebelakangan nih.. aku tak tau nape?! tapi bila fikir balik.. lau aku nak jadi cikgu gak, aku kena stdy lagi setahun lagi.. boleh ke bersabar lagi setahun?? yang nak tunggu setahun ni pun aku dah rasa tak sanggup... hoh.. kadang-kadang rasa otak semakin tepu... kadang-kadang aku rasa aku leh buat...

bila, ada dua tiga orang anak murid yang add aku kat facebook, duk panggil aku dengan panggilan CIKGU.. i miss my old day.. really... aku belajar sumthing dengan diorang, haha mana tak nya.. apa aku buat dulu kat cikgu aku, diorang buat balik kat aku... dulu; kalau cikgu mara aku selalu senyum, bila aku mara diorang, diaorang bukan je senyum buat lawak pandai lak dengan aku.. that y la aku banyak berfikir.. what goes around comes around.. hurm... dunia ni kan bulat...

diorang dah nak SPM tahun ni.. buat yang terbaik k... Cikgu doakan yang terbaik..  =) rindu kamu.

so sem ni aku kena decide aku nak gi praktikal mana.. owh Mama, along tak jadi praktikak Sarawak, oversea dah open la.. kitorang leh praktikal kat Indonesia, Brunei, Timur Tengah dan Australia kot.. aku dah lupa nama satu lagi tempat.. ingat nak gi Brunei.. haha boleh?? tapi dak2 ni ajak gi Penang... so 1st choice is Penang, 2nd is Brunei.. tapi lau aku nak jadi cikgu aku kena praktikal kat tempat macam tunas bakti, pemulihan akhlak.. hurm.. so hard la nak choice tempat macam ni.. aku lebih suka kanak-kanak.. hurm... masalah jugak sebab U aku ni tak leh nak praktikal kat JKM.. haishhh...

Penang.. sila tunggu kehadiran aku k.. next year.. only one year je lagi... sabar yani.. just do the best this sem... hurm... dun do silly mistake lagi okeh.. illyani can do it... ganbate!!...

so, dengan cara aku behave like a nasty girl.. how i can react like good teacher?? dengan orang duk keji hina aku, layakkah aku nak didik anak orang?? persoalan 3tahun lepas berulang lagi.. layakkah aku nak jadi cikgu, [aku jugak manusia, adakala dikuasai nafsu amarah]

bagaimana nak sempurna, sedangkan manusia itu memang tak sempurna, tapi manusia lah sebaik-baik ciptaanNYA... dan aku akan cuba buat yang terbaik untuk mereka.. sebab aku nak yang terbaik untuk masa depan aku, anak-anak aku, segala isi keturunan aku.. so aku mesti buat yang terbaikkan..

cuma aku harap, jangan campurkan adukkan kelakuan aku, pemakaian aku, cara aku berfikir... sumtimes, as teacher diorang pun ada split personaliti.. depan anak murid diorang react as profesional teacher.. react like diorang la yang terbaik.. terbagus.. semua beretika.. but jangan lupa.. kita HANYA MANUSIA BIASA.. ada masa peraturan pun akan dilanggar.. etika akan ditinggal di belakang.... kalau korunk tak percaya.. gi tanya cikgu shida.. dia lagi la siap ada fan cikgu shida lagi.. haha CIKGU tu wei.... aku tabik springs tau kat dia..!! hebat.....

 
p/s: haha lau jadi cikgu.. habis belajar kat Ganu, apply DPLI belajar lagi setahun.. lepas tuh terus keja jadi cikgu..

p/s/s/: haha cam tak layak je jadi cikgu nih....

p/s/s/s: huh majuk dengan manusia pun tak kena pujuk, majuk dengan printer lagi la... hampeh!!

2 comments:

HONEY madu said...

i miss u so much cikgu! ;)

Illyani Ismail said...

miss you too sayang...