Jiwa Penuh Chenta

Sunday, February 20, 2011

sedut asap buah

bangun pagi dalam keadaan separuh okeh. subuh saje2 buat lepas.mengantuk punya pasal. insomnia berlaku lagi dah dua hari begini...

petang semalam, naik moto dean, alia bawak. laju dan ganas. niat nak main air, tak jadi sebab diorang bantai makan di tepi pantai. huh sedih...

magrib aku semalam terlepas. okeh nak citerkan kat sini, aku ni senang ikut orang. nak kata macam lalang, tak jugak sebab aku tahu apa aku nak, apa aku buat, dan apa yang jadi adalah pilihan sendiri..

lepas isya' turun makan, tiba2 kawan tanya pasal kawan aku yang dulu. benar, aku tinggalkan dia sebab aku rasa tak selamat dengan dia. kau percaya tak? aku lebih takut perempuan dari lelaki.. kau percaya?! haa.. seyes, kalau aku kawan dengan dia kan, aku tak tau aku jadi apa.. sebab aku tahu tahap keimanan takat mana, aku tahu aku senang dan mudah ikut orang gi mana2.. aku suka akan keseronokan dunia yang alpa dan lalai. macam tu gak lau gi jalan2.. lau orang tak ingat kan suh buat, sampai balik umah aku tak buat lau dah berjalan.. kecuali lah dalam perjalanan tuh ada seorang dua yang solat dia tetap, tak tinggal macam aku. so aku seronok kawan dengan orang macam tuh.

yela, aku ni dah la jahil dalam bab agama, lepas tuh suka langgar adab batas kemelayuan. jadi lau aku sendiri ikut orang yang dah bad attitude dan aku sendiri jugak bad attitude tak ke itu cari masalah. cari pasal namanya.

pagi ni tadi, rumet aku kejut subuh.. sungguh dah dua kali subuh dia kejutkan aku buat diam je. haa kau tahu selimut kulit babi dah terlekat kat tubuh aku. syiall.. banyak giler dosa aku tanggung. lepas tuh bangun kul 8pagi tadi selamba on laptop cucuk berukband aku, gi mandi jap, siap2 pakai baju, online jap sambil tunggu adik datang nak gi spital. haa hebat tak?? bukan nak pi ganti subuh tadi. bukan say sory or thanks sebab kejut tapi aku tak bangun. hebat sangat dah aku nih..

hurm.. agak2 bape banyak aku perlu ganti solat aku eh? dari zaman aku balikh lagi la.. solat memang huru hara. nak sumthing memang la solat. lau dah dapat buat derk je. jauh dengan DIA.. tapi DIA sentiasa dekat. sentiasa berikan sisi aku sesoorang yang aku tahu leh bimbing aku. tapi aku yang tak nak. aku yang elak. betullah kata encik baha, saya boleh ajar kalau orang nak, tapi kalau orang tak nak saya tak boleh ajar. damn.

pagi2 dah buat aku berfikir hal akhirat. haa yela, aku ni suka fikir, tak kisah la fikir bukan2 ke fikir betul ke.. janji kita kena rangsang pemikiran kita. hurm... so skang, illyani sila ingat kau tu manusia yang amalan buruk dan baik dia akan ditimbangkan kat akhirat kelak. INGAT tuh!!

kau tahu apa "sedut asap buah", ni nama lain bagi orang yang ambil pil kuda. ada yang sebut kuda dalam straw, kuda dalam ligther. kau tahu kenapa aku kena tahu? dah tentulah aku pernah hisap. haa terkejut. tak!! aku tak pernah buat keja kotor nih. jahil2 aku pasal agama, aku tahu mana baik atau buruk, semoga aku dilindungi oleh ALLAH swt, aku tahu sebab profesion aku ni, perlu tahu segala2 hal kotor dunia.. macam ner aku nak selami masalah orang kalau aku tak tahu cara hidup diorang. aku bukan amalkan tapi sekadar ambil tahu. sebab tu lepas belajar nanti aku tak nak teruskan bidang ni. payah nak deal dengan manusia normal. bila aku cakap benda yang masyarakat pandang serong sikit mula kata pemikiran aku tak baik, tak bagus. yela, aku perempuan, tak elok la kan cakap macam tuh. haha diskriminasi nih. baik aku deal dengan manusia abnormal. yang tu memang sedia sakit jiwa... =) lepas ni aku nak belajar benda kotor lain lak... lau aku dah dapat aku share ilmu tuh. bukan apa.. once diorang sebut word2 ni korunk leh berhati2.. manusia ni jangan mudah percaya.

p/s: aku ni lurus bendul, bila dah sayang orang. bodoh betul illyani

p/s/s: dia pelik, baik dan menghiburkan minggu ni.

p/s/s: aku dah remove, dah block, dah hide.


Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan.
 (rasionalnya; kau dan aku dididik dalam keluarga yang berbeza, budaya keluarga kita pun berbeza walaupun kita punya agama dan bangsa yang sama atau tak, so nilai kita tentu berbeza, jadi sopan bagi kau belum tentu sopan dalam keluarga aku, macam tu jugak sopan bagi aku belum tentu sopan dalam keluarga kau. sebab itu aku selalu kata manusia itu unik.)

=)

 

No comments: