Jiwa Penuh Chenta

Saturday, October 09, 2010

migrain?? or barah otak??

haha pe korunk rasa lau kehilangan aku??? heheh poyo je kan....

okeh jum kita buat medical check-up sendiri ok...

sebelum tuh... aku nak share la sejarah migraine kan... hehe

Migraine diklasifikasikan kepada dua jenis : Classic Migraine dan Common Migraine.

::: Classic Migraine :::

Menurut kajian, hampir 10 hingga 15% pesakit mengalami Classic Migrain. 10 hingga 30 minit sebelum berlaku, tanda-tanda awal yang juga dikenali sebagai aura ataupun prodrome akan berlaku dalam masa 5 hingga 15 minit. Antara tanda-tanda yang sering berlaku ialah terlihat cahaya terang(bright spots), garisan zigzag (zigzag lines), penglihatan berganda (double vision), buta sementara (temporary blindness), kebas (numbness), kepala terasa berpusing (dizziness), pening (drowsiness), sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion). Setelah tanda-tanda ini hilang, barulah migraine menyerang.

AKU: huhu semalam aku just pening dan kelliru.. haha bodoh seminit.. blur.. haishhhh teruk!!!

Aura terjadi kerana tisu saluran darah yang menghantar darah ke otak mengecil seketika menyebabkan penghantaran darah terhad. Sekaligus menyebabkan gangguan pada saraf rasa dan pengawalan motor. Pengaliran darah akan bertambah hanya selepas beberapa jam aura terjadi dan sakit kepala bermula.

::: Common Migraine :::

lebih kerap berlaku dan ia terus berlaku tanpa tanda-tanda awal.

Migraine berlaku apabila saluran darah mengembang dan mengecut dengan cepat dan ia sering dikaitkan dengan proses pembengkakan (inflammasi)

AKU: ooo patut lah rasa nak PECAH je pala aku nih... uih.... semalam rasa nak hentak je pala kat dinding.. sampai nangis2 la aku semalam... hurm.....SAKIT!!!

laman web pesan:
Jangan biarkan sakit kepala berlarutan kerana mungkin akan menyebabkan migraine. Kalau kita mencapai tahap kritikal migraine, boleh menyebabkan muntah, pening, cirit-birit serta sensitive kepada bunyi dan cahaya.

AKU: haha demmm... aku tak leh tgk cahaya sangat... that y aku silau kot.. dan yang dah make sure... telinga aku akan sakit lau aku dengar bunyi bising yang bingit.. contoh paling dekat lau dak2 kelas aku memekak je pun aku dah sakit telinga.. aaaa sungguh ke aku sakit???!!!!

tanda2 barah otak:
laman web tulis: sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personality.

AKU : huhu sakit pala memang biasa, muntah2 pun ada gak.. lau dah penin tapi paksa makan mesti muntah.. keluar semua.. arghhh malam tadi 3kali aku muntah, lemah dan lumpu?? huhu lum lagi.... penin/ pitam uihh teringat masa sekolah rajin pitam... aaa adakah kanser nya dah merebak jauh?? huhu pelupa?? yup aku mudah lupa... hehe ingtkan perkara biasa.. ooo rupanya tanda2 kanser... ekekke sian aku... perubahan personaliti..?? macam ner eh.. aku perasaan aku selalu berubah laku.. means jap rasa nak jadi warak gila.. semayang pun tak tinggal... jap rasa nak jadi ranggi gila.. dengar azan pun buat tak tau je.. haha jahil sungguh aku! eh tu leh dikatakan perubahan personaliti ker?? hurm....



selebihnya aku malas dah nak tulis panjang2.. sakit pala balik dah nih... ish... tapi aku share satu blog tuk korunk baca. tips serangan dan symptom migraine dan ini tuk barah otak lak.. barah otak

huhu.... teringin nak masuk hospital... ngeee~~~~



 

2 comments:

Ad Rifza said...

Ic..tq fr the info..jaga kesihatan yea...think positif dlm segala hal tenangkan fikiran..INSYALLAH..hehe

Rara said...

Thankyou dear sebab link kan i :)