Jiwa Penuh Chenta

Saturday, March 14, 2009

mengkinikan perasaan anda

assalamualaikum.. pembuka bicara pada malam nie.. apa yang nak kongsikan hari ini adalah perkara yang bg saya suatu yang ajaib dalam hidup.. buat pertama kali nyer saya rasa damai dijiwa ini.. alangkah indah perasaan ini sukar nak digambarkan sukar nak katakan.. sahabat kata macam diawang-awangan.. yang paling penting damai dijiwa ni bukan kerana bercinta yer.. hehehe hati ini belum bersedia untuk lagi..

pernah tak korunk rasa teruja.. bahagia..damai dijiwa.. saya tak tahu nak cakap macam ner dah nie.. hanya Penciptaku saja yang mengerti perasaan nie.. moga ia akan berkekalan hendaknya..

ekceli, kita semua pernah rasa bahagia kan cuma kadang2 ia datang dalam bentuk lain.. ada yang bahagia dengan makan cokelat or aiskrim..ada yang bahagia bila shopping.. itu semua adalah jalan untuk menunjukkan yang kita berbahagia skang ni,

sya seorang pelajar jurusan kaunseling (walaupun kadang2 emo terlebih.. hehe) baru2 nie lecture kegemaran sya EN BAHA.. tentang mengkinikan sesuatu perasaan kita.. setiap manusia katanya ada unfinished business iaitu perkara yang tertangguh. kita semua makhluk ciptaanNYA tidak terlepas dalam ingin mencapai sesuatu kan.. kehendak yang ingin dipenuhi.. ingin mengelak dari rasa kecewa.. semua itu lumrah kehidupan..

dengan mengkinikan perasaan atau menggunakan empty chair.. hanya boleh dipraktikkan apbila kita berada dgn orang yang pakar dlam hal ni or orang yang ditauliahkan sahaja yer .. nt bg orng yang seorang diri anda akn dilabel sebagai orang yang psiko.. minta dijauhkn.. hurmm.. dgn mengkinikan perasaan itu saya dapat rasa sesuatu yang damai.. sbb kata EN BAHA mengkinikan perasaan itu bersifat pengubat.. terima kasih EN BAHA saya dah cuba untuk selesai unfinished business saya ni...

alhamdulillah.. saya rasa damai sangat... betul ia bersifat pengubat.. masalah itu tetap ada tapi saya lihat ia dari sudut yang berbeza.. bg yang tak berapa faham apa itu mengkinikan perasaan ia adalah salah satu cara kita cuba menyelesaikan masalah.. ia dalam teori gestalt.. sebagai seorang kaunselor (insyaallah suatu hari nanti,jikalau diizinkan ALLAH) ... kita perlu pegang satu teori dalam hidup seorang kaunselor yang sebati dengan jiwa..

jadi apabila saya ditanya oleh EN BAHA teori apa yang saya selesa.. saya cakap teori maslow..(ekceli teori itu tidak termasuk dalam teori kaunseling)...hehehe saya lebih suka kepada psikologi EN BAHA.. doakan kejayaan anak murid mu ini.. ILLYANI

2 comments:

sahabat said...

aslmkm..
terkadang sgala teori tu tak mampu untuk membelah satu masalah..
nabi muhammad xpernah duduk di Universiti,tapi lihatlah pengetahuannya..luar biasa..
semakin bagus imanmu, maka akan semakin baiklah cara engkau menyelesaikan satu masalah..

jika engkau merasa tenag dijiwa, cubalah tatap langit sambil memuji kebesaran ilahi..luaskan hatimu seperti luasnya langit itu...maka engkau akan kuat,bahkan lebih kuat dari batu karang dilautan..

Illyani Ismail said...

wasalam...
boleh sya gunakan kata ganti nama ana..(masih lagi dalam pembiasaan).. yup betul nabi s.a.w pun tak gi universiti..betul, ilmu pengetahuan baginda amat luar biasa!! syukran kerana ingatkan ana..banyak lagi yang ana tak tahu (masih lagi dalam pencarian) cuma ana menggunakan teori yang dipelajari dan amalan yang disuruh oleh ALLAH S.W.T dalam satu bentuk yang seiringan.. dunia dan akhirat insyaallah ana akan bergandigan..