Jiwa Penuh Chenta

Friday, March 06, 2009

Best nyer kan, kalau ?!!!


salam kepada yang sudi membaca..,
kan best kalau kita menangis ada orang nak peluk kita.. maksud saya kakak ke? (tapi saya tak de kakak).. abg ker?? (tapi saya tak der abg..) hanya tinggal angan2 semua tue.. kan best kalau kita menangis mama leh riba kan along, peluk kan along.. beri kata2 semangat ... tapi saya tak dapat benda tu.. saya dgn mama jauh sangat.. tapi hati kami dekat kan ma... ma along rindu sangat nie... kan best kalau kita nangis abah ada disisi kita... hurm... dah lama tak nangis dgn abah kan... bertapa mas yang berlalu tu meningglkan kita ke belakang... kan best kalu kita menangis tu, rakan2 yang ada disekelilingi kita tu galakan kita menangis.. bukannyer apa.. menangis itu elok sebenarnya, untuk hilang kan bebab dihati,... lagi kita kita simpan lagi sakit sebenarnya.. kan best kalau kita menangis orang disekelilingi tak pandang serong kat kita... ni tak!!! (teruk sangat ke kalau orang menangis...) hurm.. hurm... hurm.. apa makna degil bagi korunk...?

aku bagi situasi, korunk tolong bg pandangan degil ke tak??
1. kalau kita sayang seseorang, kemuadian kita dapat tahu orang yang kita sayang tu ada orang lain, kemudian kita maafkan insan tu, dan sentiasa mendoakan kebahagiannya, degil ke tu??
2. kalau kita sentiasa meninggati mati, dan bagtahu kita akan mati pada bila2 masa, kemudian kita minta maaf pada semua orang dan kemudian ada orang kata "cuba bawak2 mengucap sikit, degil la dia ni..." degil ke tu kalian...??
3. kalau kita degil, kita ni tak dengar kan cakap orang lain.. tapi kenapa orang kata aku ni lurus bendul, asyik ikut je kata orang lain... siapa yang degil sebenarnya?? dia atau aku...

siapa yang degil tu terpulang pada individu tersebut.. itu pembawakkan diri dia.. kadang2 dia degil. sbb degil dia bersebab, degil dia dia nak perhatian, dia nak kan orang tahu dia wujud kat dunia nie.. tapi kena ingat jangan degil tu makan diri balik.. pandangan orang kena terima..

kan best kalau kita sentiasa disayangi, tak perlu kecewa. tak perlu manangis, tak perlu perkara2 yang tak menyenangkan.. yang ada, yang diingini hanya kebahagian dunia dan akhirat.. tapi yang kita hendak tu la yang kita takkan dapat.. sebab ALLAh hanya beri apa yang kita perlukan, apa yang diberikan tu la kita kena guna untuk capai apa yang kita nak kan.




tapi, aku hanya makhluk ciptaannya yang lemah, ada masanyer aku ingin diriku disayangi, di belai, sungguh aku terlalu rindu suasana itu, mampukah aku kecapinyer, sedangkan diri ini masih lagi dalam pencarian, ambil petikan dari sahabat " mencari destinasi yang tak pasti, dalam meraba,dalam gelap gelita.. dengan pakaian imanku yang masih terkoyak.. mengharap ada tangan-tangan yang tulus untuk membawa ku pulang ke destinasi yang pasti...."

adakah tangan2 itu sanggup menutupi pakaian imanku yang masih terkoyak,.. ya ALLAh apa yang sebenarnya Kau ingin tunjukkan pada ku ya Allah..

MUJAHAD itu perit dan pedih.TAHU itu tidaklah sesukar mana,MAHU itu perlu keazaman yang tinggi,MAMPU itu memerlukan pengorbanan luarbiasa…



No comments: