Jiwa Penuh Chenta

Monday, August 04, 2014

8 Syawal 1435

pelik perasaan ni, tak pernah aku rasa malu dan terdiam, jantung berdebar. ya allah, allah je tahu bagaimana kelu lidah aku nak bersuara.

pelik.. semoga Allah SWT memberi hidayah dan pertunjuk jalan yang lurus pada keluarga Tuan.

secara tak langsung, kerjaya aku, akan membuat hidup sesorang atau keluarga seseorang berubah. dan kalau boleh biar perubahan itu kearah kebaikan.

one of students aku, family type. ada ayah dan mak yang bertanggungjawab. isunya, biarlah rahsia.

two times aku meet this family, sebelum raya which is masa puasa, dan selepas raya, which is pagi tadi. in middle time sebelum dia jumpa aku pagi tadi, dua kali dia call, bagitau feedback anaknya kat aku. macam buat laporan.

tetiba rasa, naluri kaunselor aku berfungsi. kes student takdela berat mana, cuma kalau boleh tak nak kejadian ini berulang.

okay, berbalik pada perkara yang mendebarkan aku.
ayah dia panggil aku puan, anaknya panggil aku miss. ada percanggahan kat sini. aku sebenarnya diam kan je setiap kali ayah dia panggil aku puan, dalam hati aku aminkan. hehehe

tadi! mak dia tanya aku, "sory im ask, are you married? because my son told me, he call you miss?"

aku senyum je. cover macho. hahaha "not married yet, im still single, mem"

mak dia, "its okay, masin mulut you (tunjuk pada ayah student aku) you will be married soon.

subhanallah, moga sampai kata-kata kalian pada Yang Esa. moga sampai. moga.

jadi aku ingat isu tentang status aku habis di dalam bilik meeting tadi. rupanya tidak, bersambung di cafe.

dimana, aku jumpa parents ni tadi masa lunch time.

ayah dia "puan, lelaki macam mana you nak?"

aku blur, tetiba dia tanya. "lelaki?"

ayah dia "ya, what category you like, medical line? air force? i have a lot friend."

aku terdiam. kelu. berdebar. ya allah, its my time too fullfill our iman. melengkapkan yang separuh itu.

when mak dia tgk aku terdiam, mak dia respon, "puan, tak pe, dia ni banyak kawan, kalau jadi, puan hantar kad kat kami ye"

aku hanya mampu kata "insyallah"

its that sound like, aku setuju untuk dia carikan aku jodoh...??? i was speechless... insyallah adalah sebaik-baik janji, dan aku langsung tak tahu nak react macam mana. this family to kind.

ayah dia kata "takpe, sebelum i give ur number kat mana-mana yang sesuai, i give your call, i have ur number already."

aku hanya mampu senyum. senyum dan terus senyum.

Allah, kau limpahkan cahaya dan pertunjukan yang lurus pada keluarga ini. moga mereka sentiasa berada dalam landasan dan redhaMU.

amin.

1 comment:

nursyamimi md rofaii said...

terharu yani.. mungkin jodoh ko dgn cara yg ini.. just go with flow..